sâmbătă, 25 august 2012

21 de lecţii despre viaţă care vor schimba lumea, începând cu tine


21 de lecţii despre viaţă care vor schimba lumea, începând cu tine

Nu este uşor să faci ceva extraordinar, ceva care să te pună pe podiumul celor renumiţi. Nu este uşor să rămâi aceeaşi persoană.
Nu este uşor să ajungi cel care îţi doreşti să ajungi.
Nu este uşor să oferi sfaturi care să ajute. Dar poţi să încerci. 1 dată, de 2 ori, de 3 ori, de 4 ori. Până îţi iese. Poţi să încerci să faci ceea ce vrei să faci şi unii dintre cei care încearcă, o să şi reuşească. Poţi fi chiar tu.
Însă până ajungi acolo, la succes, ai nevoie de nişte sfaturi. Eu ţi le ofer cu foarte mult drag şi te încurajez, chiar dacă nu te cunosc. Aceste sfaturi sunt lecţii despre viaţă pe care le-am învăţat şi care m-au schimbat, în bine zic eu.
Schimbare

1. Nu toţi o să te placă.

Îmi cer scuze că îţi sparg bula de săpun, însă îţi spun sincer ca nu toţi te vor plăcea. Oricât de simpatic eşti. Oricât de de treabă eşti. Oricât de sincer eşti. Cu cât accepţi mai devreme faptul că nu toţi te vor plăcea îţi va fi mai bine.
Foarte probabil dacă faci ceva bine sau dacă ai idei bune, cineva te va critica. Cineva te va încerca să te oprească sau să te devieze de la cursul tău.
Asta e de bine. E de bine că ai oameni care nu te plac. Înseamnă că faci ceva cum trebuie şi anumite persoane sunt deranjate că ţie îţi iese treaba mai bine. Sunt deranjate că tu probabil o să ai succes şi că ei sunt plafonaţi. Se întâmplă. Hater-i o să ai.
Nu lua oamenii care te critică prea în serios, o să te consumi, nu o să mai ai încredere în tine, o să crezi că ceva faci greşit. Dacă sunt cu mult mai mulţi oameni care zic de bine, decât zic de rău, deseori problema nu este în tabăra ta.
Trebuie să te placă doar cei care merită.

2. Tot ceea ce faci, faci în primul rând pentru tine.

Probabil că vrei să salvezi lumea. Îţi spun sincer, că tot pentru tine o faci. Vrei un Pământ unde vrei ca lumea să fie de treabă şi să aibă empatie. Vrei ca lumea din jurul tău să nu mai sufere. De fapt vrei asta în primul rând pentru tine. Suntem egoişti din fire, asta nu înseamnă că nu putem să facem lucruri şi pentru ceilalţi, dar în primul rând le facem pentru noi.
Noi vrem să trăim într-o lume mai bună. Noi vrem să prospere ceilalţi din jurul nostru, pentru ca şi noi să prosperăm, noi vrem ca şi clienţii noştri să prospere ca să facem şi noi mai mulţi bani.
Înveţi pentru tine. Nu pentru facultate, nu pentru mama, nu pentru Ministrul Educaţie, înveţi pentru tine, chiar dacă nu înveţi ceea ce trebuie.
Nu te opreşte nimeni să renunţi la facultate (nu-ţi recomand). Nu te opreşte nimeni să înveţi ceea ce îţi place. E adevărat trebuie să fi abil, să vezi cum le împaci, plăcutul cu facultatea. Cu puţină minte şi noroc o să nimereşti o facultate pe care să o urmezi cu plăcere.
Totul depinde de tine, chiar dacă nu pare. Dacă stai pe loc aşteptând ca totul să vină la tine, probabil nu vei face nimic. Dacă vei face tu tot posibilul să reuşeşti, probabil vei reuşi.

3. Asumă-ţi munca.

Muncă bună sau proastă, asumă-ţi-o. Oricum ar arăta te reprezintă. Chiar dacă nu ţi-a ieşit cum trebuie sau puteai mai mult, deocamdată asta poţi.
Vei avea perioade slabe şi perioade bune. Vei fi mai remarcat în perioadele tale slabe decât în cele bune. Oamenii văd greşelile mult mai uşor decât lucrurile bune.
Nu o să mori, probabil. Treci mai departe şi creşte cu fiecare oră de muncă. Munca nu trebuie să fie neapărat la un angajator. Poate să fie pentru tine şi să nu primeşti bani.
Tot ceea ce faci tu te reprezintă, dacă vrei să te reprezinte exact cum eşti tu, cu toate calităţile pe care le deţii, demonstrează asta sau suportă criticile.

4. Nu toţi te vor băga în seamă.

M-a durut asta. Foarte tare. Am arătat entuziasm, am arătat potenţial, dar nu am fost băgat în seamă. Sincer mă bucur că s-a întâmplat asta, m-a întărit şi m-a pus cu picioarele pe pământ. Când totul depinde de tine, parcă ai alt control.
Nu trebuie să te bage toţi în seamă. Nu trebuie să te citească toţi. Nu trebuie să te placă toţi. Nu toţi trebuie să te complimenteze şi să spună că ai potenţial.
Tu trebuie să fi primul care te bagă în seamă. După aceea familia. După aceea prietenii. După aceea te descurci. Însă dacă nu le ai pe primele, trebuie să îţi pui mai multe întrebări precum: “Ce nu fac corect?”, “Unde greşesc?”, “Mi-am ales bine domeniul?”.

5. Dacă nu ai valori, nu vei avea valoare.

Valorile ne caracterizează şi ne ghidează comportamentul. Poţi să conştientizezi anumite valori sau principii pe care le ai, însă cel mai important este să le simţi.
Dacă simţi că nu faci ceea ce te reprezintă puneţi câteva întrebări sau vorbeşte cu un prieten. Clarifică-ţi gândurile.
Cel mai trist mi se pare să nu ai nişte valori. Să faci totul pentru atenţie şi să nu te intereseze deloc substanţa. Să te intereseze doar superficialitatea.
Sincer consider că dacă nu ai valori, nu ai valoare şi nici nu vei avea. Nu vor avea oamenii încredere în tine, vor simţi că te nu cunosc, vor crede că ai interese meschine, vor presupune ce e mai rău.

6. Cu cât oferi mai mult, primeşti mai mult.

Nu am crezut la început. Nu am crezut nici când a trecut un an şi jumătate în care am oferit şi nu mi s-au întors prea multe. M-am înşelat. Foarte multe din lucrurile pe care le-am primit, nu le-am conştientizat.
Am primit mai mult decât mă aşteptam şi primesc în continuare. Primesc afecţiune, prietenie, sprijin, suport moral şi multe altele. Primesc ceea ce îmi doream şi mai mult decât doream să primesc.
Oferă sfaturi gratuite, ascultă oamenii mai mult decât le vorbeşti, ajută-i când au nevoie, chiar dacă nu te pot răsplăti atunci, ei îţi vor întoarce la un moment dat înzecit.
Nu toţi trebuie să îţi ofere ceva înapoi. Nu este o regulă de reciprocitate. Ce ţi se întoarce este cu mult mai puternic decât ceea ce ai oferit.
Învaţă să oferi mai mult decât primeşti. Te vei simţi la un moment dat compleşit. Rezistă! Va merita cu adevărat.

7. Nu te vor susţine toţi.

Nu vei primi tot sprijinul la care te aştepţi. Nu te panica şi cel mai important nu te necăji. Asta e realitatea.
Probabil mulţi vor zice că ceea ce faci tu nu e cea mai bună alegere. Nu ştiu ei ceea ce simţi tu şi ceea ce vrei tu cu adevărat.
În plus nu vrei susţinerea tuturor. Vrei doar susţinerea celor care te înţeleg cu adevărat, vrei susţinerea celor care contează cel mai mult pentru tine.

8. Tu eşti elementul surpriză.

Toată lumea mă întreabă: “Bun dar eu cu ce să vin nou?“. O să folosesc de acum un răspuns standard: “cu tine”.
Tu eşti elementul surpriză, pentru că probabil multă lume nu ştie nimic despre tine, nu are nişte aşteptări extraoardinare, deci îţi va fi oarecum uşor să îi uluieşti.
De obicei lucrurile prin care se diferenţiază alţii nu sunt chestii prea tehnice, sunt de fapt elemente personale foarte bine poziţionate.
Personalitatea unui blog, depinde total de personalitatea ta. Modul de conducere este total influenţat de stilul tău personal. Felul în care te vede lumea, reprezintă un cumul al lucrurilor pe care le transmiţi.
Tu eşti elementul surpriză, pentru că nimeni nu se aşteaptă la prea multe de la tine. Profită de asta.

9. Vei face mult timp parte din mediocritate.

Scara succesului nu este niciodată aglomerată pe treapta cea mai de sus. – Napoleon Hill. Dar este al dracului de aglomerată în zona mediocrităţii. S-au adunat mulţi pe aici.
Nu te grăbi să fii pe prima treaptă acolo sus, poate încă nu eşti pregătit sau probabil încă nu meriţi.
Însă fă-ţi loc printre mediocritate, ieşi în evidenţă, fi remarcat şi remarcabil. Asigură-ţi toate condiţiile ca să reuşeşti.
Câştigă-ţi locul de pe podium, dacă ajungi pe merit pe scara succesului, vei sta acolo mai mult timp.

10. Totul depinde de tine.

Nu ştiu ce ţi-au zis alţii, însă totul depinde de tine. Atitudine, educaţie, succes.Da, toate depind de tine.
Vrei o slujbă bună, un şef bun, un colectiv bun? Şi Ştefan Murgeanu o să îţi spună acelaşi lucru, depinde doar de tine.
Nu este un secret, este un lucru destul de evident. Prea puţini seama de acest lucru. Majoritatea fac parte din mediocritate.

11. Trebuie să ieşi cu ceva în evidenţă.

Mai sus am vorbit că “tu eşti elementul-surpriză”, cel puţin la început. Însă cu timpul va trebui să te diferenţiezi prin ceva. Prin amabilitate, prin logică, prin experienţă, prin aciditate, prin ce te caracterizează.
  • Care sunt punctele tale tari pe care poţi construi?
  • Care sunt pasiunile tale?
  • Ce faci diferit faţă de restul lumii?
Trebuie să ieşi cu ceva în evidenţă, ca să fi remarcat şi remarcabil în acelaşi timp.

12. Sinceritatea şi transparenţa te credibilizează, doar dacă ştii cum să le foloseşti.

Sinceritatea şi transparenţa sunt în general atribute care te caracterizează. Însă numai când şţii să le foloseşti. Nu toţi vor înţelege. Nu toţi pricepe de ce faci treaba asta. Câţiva vor fi chiar suspicioşi.
Sinceritatea funcţionează doar dacă ştii să o foloseşti. Dacă răneşti sentimentele unor oameni, doar pentru că vrei să fi sincer, nu înseamnă că ai făcut lucrul care trebuie.
Adevărul poate îndepărta sau apropia oameni, în funcţie cu câtă abilitate este folosit.
Nu există un ghid de folosire adevărului, aptitudinea aceasta se câştigă doar prin exerciţiu, trial & error.

13. La început vei avea nevoie de susţinere.

Am scris mai devreme că nu toţi te vor susţine. Însă cei care te vor susţine, vor reprezenta prima ta audienţă, lor li te adresezi la început, lor vrei să le creşti bunăstarea.
Ai nevoie de familie, prieteni şi de alţi cunoscuţi. Cel puţin ca şi suport moral. Dacă ai parte şi de suport tehnic şi dacă e şi gratis, eşti cu un pas înainte. Dacă ai şi suport material sau financiar, ai mai făcut înainte. Dacă ai parte şi de suport intelectual, foarte probabil o să reuşeşti în curând.
Să crezi că poţi reuşi totul singur, nu este o nebunie, asta nu înseamnă că trebuie să încerci să te descurci de unul singur. Dacă poţi să fi ajutat, de ce să nu accepţi ajutorul.

14. Banii sunt doar un mijloc, nu un scop.

Dacă tu zici că scopul tău este să faci bani, angajează-te. Mulţumeşte-ţi angajatorul. Îţi va da probabil mai mulţi bani. Dacă vrei să schimbi cu ceva lumea, preia iniţiativa şi uită de bani.
Da, vreau bani. Vreau să fac bani. Dar nu ăsta e scopul meu. Bani vreau să deţin ca să îi folosesc ca şi mijlocitor de experienţe. Ca să călătoresc în jurul lumii, am nevoie de bani. Ca să am parte de anumite servicii, foarte probabil trebuie să investesc nişte bani.
Ca să îmi exprim stilul personal, s-ar putea să am nevoie de bani.
Dar nu banii reprezintă scopul. Banii o să îi cheltuiesc, ei o să se ducă. Nu vreau să mor bogat, vreau să mor apreciat că i-am ajutat pe ceilalţi, că le-am făcut viaţa mai bună.
Banii reprezintă ochii dracului doar când îi ai ca şi scop. Când nu îi ai ca scop, reprezintă un bilet către împlinirea un dorinţe.
Eu sincer vreau să trăiesc ca un milionar, să am libertatea de decizie, confortul, experienţele. Însă pentru asta nu ai nevoie de milioane, ai nevoie de nişte ţeluri non-materiale, care să te ducă mai aproape de prosperitate personală.

15. Nu te lua prea în serios.

16. Vei eşua, chiar de mai multe ori decât te aştepţi.
Viaţa e dură, nu este formată doar din realizări pozitive. Nu este aşa de roz, însă către starea aia de roz tindem.
Vom greşi pe parcurs. Probabil de multe ori. Contează foarte mult ce faci după ceea ce greşeşti. Ai învăţat ceva? Te-ai schimbat în vreun fel? Te simţi mai câştigat?
E greu să accepţi probabil faptul că ai dat-o în bară, însă deseori aşa poţi învăţa mai bine şi mai repede.
Ce nu te omoară, ori te slăbeşte ori te face mai puternic, tu alegi.

17. Nu trebuie să te încarci cu problemele altora.

Mi-a fost greu să nu mă afecteze problemele celor din jurul meu. Mi-a fost greu să nu mi le asum, chiar dacă nu aveam nicio putere de influenţă.
Nu mi-a ieşit la început. Însă cu timpul am învăţat să mă detaşez puţin de problemele altora. Asta nu înseamnă că nu îmi pasă, asta înseamnă că reuşesc să rămân logic şi tare, astfel încât să ofer sprijinul cel mai bun care depinde de mine.
Nu te detaşa de oameni, însă nu îţi încărca mintea şi sufletul cu problemele lor. Le ai şi tu pe ale tale. Toţi mergem înainte, chiar dacă nu pare aşa.

18. Nu uita de oamenii din jurul tău.

Tindem câteodată să ne izolăm, să alungăm anumite persoane din jurul nostru pe motiv că nu ne înţeleg.
Tindem să uităm de anumite persoane. Nu le mai contactăm, pierdem legătura, astfel încât când le reîntâlnim, nu le mai recunoaştem sau nu ne mai recunosc.
Oarecum asta e uneori ordinea firească a relaţiilor dintre oameni. Asta nu înseamnă că firescul este ceva bun. Ceea ce este considerat normal, reprezintă doar plafonări sau lipsuri.
Tinde către nişte relaţii extraordinare cu oamenii din jurul tău. Vei vedea că merită. Vei fi mai câştigat şi mai educat. Vei fi mai fericit. Vei fi mai susţinut şi apreciat, vei fi exact cum îţi doreşti tu.

19. Aplică-ţi ideile. Toate. Începând de acum.

Ai multe idei. Poate mai multe ca ale mele. Ideile sunt gratuite şi nu au valoare. Chiar nu au. Sunt nişte promisiuni şi nişte vise.
Dacă nu le aplici vor rămâne în starea aia fără valoare. Nu apreciezi un mod că are multe idei. Apreciezi un om că are idei pe care le-a implementat şi au avut un rezultat.
Putem să emitem idei la foc continuu, însă 1% din ele sau mai puţin de atât le aplicăm.
Vei vedea că dacă aplici ideile mai des decât le emiţi, câştigi. Chiar dacă e câştigul mic, practic câştigi infinit mai mult decât dacă le ţi în capul tău.
Ideile tale valorează zero. Numai când nu le aplici.

20. Dacă nu îţi place, probabil nu vei face mare lucru.

Simţi că te plafonezi, te simţi suprasolicitat şi presat din toate părţile? Nu avansezi în niciun fel?
Toate acestea se întâmplă pentru că nu îţi place ceea ce faci.
Putem să câştigăm bani din pasiunile noastre, să facem ceea ce vrem şi să avem succes. Vorbe fără noime? Alţii de ce au reuşit? Nu, nu sunt mai deştepţi ca noi, sunt mai curajoşi ca noi. Au avut curajul de a-şi urmări visele. Au avut curajul să lase în urmă lucruri rele şi să facă sacrificii.
Ei de fapt au un pas înaintea ta. Pasul probabil cel mai important. Pasul care aduce toată logica în mintea ta. Pasul care implică cea mai mare responsabilitate.

21. Aplică doar sfaturile care ţi se potrivesc.

Ia doar ce ţi se potriveşte. Nu căuta să asimilezi tot. Nu eşti un dispozitiv de copy-paste. Trece prin filtru personal de valori şi principii şi alege doar ce este conform crezurilor tale.
Acest articol reprezintă de fapt un sumar a 21 de lecţii pe care le-am învăţat până în această etapă a vieţii, în care am 21 de ani. Nu sunt nişte lecţii neapărat noi.
M-am schimbat în bine de-a lungul anilor. Nu cred asta, simt şi ştiu asta. Am devenit mai responsabil, sunt încă visător, dar simt că sunt mai aproape de obiectivele mele. Am găsit o cale bună pentru mine, care mă ajută zi de zi.
Schimbându-te pe tine, schimbi lumea.

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu