1. INFORMATII GENERALE
Odata cu
modernizarea motorului cu ardere interna s-a impus necesitatea reglarii
amestecului aer-benzina si a momentului aprinderii
In vedera obtinerii
de performante din ce in ce mai bune. Inca de la modelul FORD A, Henry Ford a
montat langa volan un sistem de reglare care dadea posibilitatea pilotului sa
regleze cantitatea de benzina si avansul.
La motoarele
moderne, producatorii lasa sa fie facute toate aceste reglaje de catre un
sistem computerizat de management al motorului denumit generic “ calculatorul
autoturismului “.
Indifernt daca este
vorba de injectie centrala in carburator, injectie multipunct de benzina sau de
injectie de motorina, toate acestea se regleza astazi cu ajutorul celei mai
moderne tehnologii.
2. CALCULATORUL
AUTOTURISMULUI
Intregul management
al motorului este realizat de calculator, acesta controleaza si regleaza
functionarea elementelor importante.
ale motorului si
are in vedere tot timpul relatia dintre puterea solicitata si ceilalti
parametrii ca de ex. temperatura extrioara, densitatea aerului, temperatura
motorului, turatia, etc.
Toate aceste date
sant preluate cu ajutorul senzorilor si sant tarnsmise spre prelucrare
calculatorului care le compara cu datele memorate de fabrica realizand un reglaj
optim pentru injectie, aprindere, presiunea de injectie, turatia turbinei,
Lambda etc.
In acest fel se
calculeaza in continuu functie de puterea solicitata si de parametrii de mediu
care este avansul , cantitatea carburant turatia turbosuflantei si presiunea de
injectie optima.
Aceasta banca de
date este optimizata (ramanand in cadrul tolerantelor admise ) in cazul
tuning-ului in asa fel incat se obtine puterea si momentul maxim la o cantitate
minima de combustibil fara modificarea duratei de viata a motorului..
Se considera
posibil, in cadrul unui chiptuning normal, o crestere a puterii si a momentului
maxim cu cca. 20 – 40 %
in cazul unor
motoare cu supraalimentare ( TURBO ) si cu 8 – 12 % in cazul motoarelor cu
aspiratie, ceea ce influenteaza sensibil demarajul si viteza maxima. Motorul
capata viata , este mai putin zgomotos si consumul de carburant scade in
aceleasi conditii de mers.
Un tunig-ul
realizat cu responsabilitate, respectand tolerantele fabricantului, in
conditiile unui motor utilizat cu masura si intretinut corect nu influenteaza
durata de viata a motorului .
3. OPTIMIZAREA
PROGRAMULUI CALCULATORULUI
Datele privind
managementul motorului sant stocate sub forma unor campuri
tridimensionale.
Valorile sant stabilite pe bancurile de incercari in asa fel incat sa se obtina
un optim in ceea ce priveste puterea luand in calcul consumul , poluarea, etc.
Datele stocate in
calculator au in vedere nu numai functionarea buna a motorului ci si depistarea
starilor de defectiune, motiv pentru care datele optimizate trebuie sa contina
toate informatiile introduse de catre fabricant privind starile anormale si
semnalizarea lor.
Din acest motiv nu
se recomanda utilizarea asa-ziselor “computere complementare”sau « cutii negre
» care se monteaza inaintea computerului original caruia ii transmit semnale
voit false pentru a obtine un regim maxim de regaj din partea acestuia in
detrimentul vietii motorului. Functiunile de protejare a motorului ,programate
de fabricant, nemaiputand fi actionate datorita semnalelor false primite de
computerul original.
4. CE MOTORE SE
PRETEAZA LA CHIPTUNING ?
Chiptuning-ul se
poate realiza la orice motor care este gestionat de un calculator montat pe
autovehicul.
Motoarele cu
supraalimentare ( TURBO – benzina sau TURBO - Diesel ) se preteaza mai bine la
chiptuning si se obtine un efect semnificativ , acesta nu inseamna ca la un
motor cu injectie normala nu se preteaza tuningul.
Totul depinde de
dorinta posesorului autoturismului.
PENTRU ALTE MODELE
VA RUGAM SA
NE CONTACTATI
Tel . 098600100,
092325092 ; Fax. 2322268
Cat ma costa
tuningul?
Practicam un pret
unic pentru orice tip de autoturism si anume 365 EUR (la cursul BRD din ziua
efectuarii platii).
Cu cat imi poate
creste puterea si cuplul?
In functie de
motorul autoturismului dumneavoastra:
A.motoare Turbo
(benzina si diesel) intre 20 si 35%
B.motoare injectie
normal aspirate intre 8 si 12%
Ce motoare se
preteaza la chiptuning?
Orice motor care
este gestionat de un calculator montat pe autovehicul. In principiu toate
autoturismele fabricate dupa 1996.
Care este regimul
de turatie in care voi simti cresterea?
Cresterea de putere
se va simti in orice regim de turatie dar in special la valori mici si medii
ale acesteia. De asemenea, veti observa si o mai mare elasticitate a motorului.
Cum este influentat
consumul?
Pastrand acelasi
stil de condus, este posibila o reducere a consumului de carburant de pana la
10%.
Ce chip imi trebuie
pentru masina mea?
Optimizarea
chipului se face individual pentru fiecare masina in parte. Acest lucru este
necesar pentru a pastra datele individuale ale autoturismului (codurile
echipamentelor optionale instalate, numerele de identificare ale automobilului,
informatia legata de imobilizatorul electronic, identificatorii folositi in diagnoza
computerizata).
Ce garantii
oferiti?
A.15 zile garantie
totala. Pretul chipului este restituit integral in cazul in care clientul este
nemultumit de rezultat.
B.3 luni garantie
pentru manopera
C.12 luni garantie
pentru programele si materialele utilizate
Bineinteles
garantia inceteaza in cazul in care se fac interventii asupra componentelor
modificate de noi.
Cu cine colaborati?
Societatea noastra
este reprezentant exclusiv al firmei Upsolute chiptuning Austria, firma cu mare
experienta in domeniu si care poseda bancuri de probe si laboratoare proprii.
Toate programele utilizate sant dezvoltate pe baza cercetarilor si experientei
acestei firme si se utilizeaza cu succes in Austria, SUA, Canada, Belgia,
Olanda si Marea Britanie.
Cat dureaza operatia
de efectuare a tuningului?
De obicei intre 2-5
ore. Autoturismul poate fi utilizat imediat dupa aceea, fara restrictii.
Modificarile pot fi
recunoscute la inspectia tehnica?
Nu.
Modificarile nu pot
fi recunoscute din afara si nici cu ajutorul aparaturii de diagnoza (testere)
din service-uri.
Exista alta metoda
de a detecta modificarile?
Da.
Modificarile se pot
depista in urmatoarele situatii:
A.Masurarea
performantelor masinii (putere si cuplu) pe un banc de proba specializat
B.In cazul in care
se umbla in interiorul ECU-ului
In ce fel este
influentata temperatura de functionare a motorului?
Temperatura de
functionare a motorului prescrisa de fabricant nu este depasita sub nici o
forma.
Temperatura
uleiului creste minimal (4-8 grade Celsius) in cazul folosirii prelungite a
motorului in regim de putere maxima.
Imi pot folosi
chipul original dupa modificare?
Da, de cate ori
doriti, fara a fi nevoit sa apelati la ajutor de specialitate. Una din
operatiile effectuate in procesul de tuning este de a instala un soclu pe placa
ECU-ului, soclu ce permite inlocuirea facila a chip-ului.
Este nevoie si de
alte modificari (sasiu, frane, admisie, evacuare)?
Nu.
Nu este nevoie de
nici o alta modificare.
Care este
procedura?
Pasul 1 (mecanica)
Se scoate ECU (modul) de pe autoturism
Pasul 2
(electronica) Se scoate EEPROM-ul ce contine baza de date necesare functionarii
masinii si se instaleaza un soclu ce permite instalarea facila a noului EEPROM.
Pasul 3
(optimizare) Datele originale ale masinii se salveaza cu ajutorul unor
echipamente si software dedicate. Parametii de functionare sunt optimizati.
Noul fisier astfel rezultat (care pastreaza informatiile vitale originale dar
care optimizeaza performantele) este scris pe un nou EEPROM
Pasul 4 (mecanica)
Instalam noul EEPROM in soclul ECU-ului si pe acesta pe automobil.
Pasul 5 testarea
rezultatelor de catre client.
Se modifica durata
de viata a motorului? Creste uzura lui?
Nu. Acordam o
atentie deosebita in procesul de tuning astfel incat valorile limita ale
motorului si ale celorlalte componente sa nu fie depasite. De asemenea, regimul
de turatie al motorului ramane acelasi. In aceste conditii nu se pune problema
uzurii premature a motorului si nici de o uzura mai ridicata, nu mai mult decat
in cazul unui autoturism standard.
De ce producatorii
nu folosesc valorile optime?
Motivele pentru
care producatorii trebuie sa faca compromisuri in ceea ce priveste folosirea
intregului potential al motorului sunt:
A.Taxele anuale si
de asigurari.In anumite tari precum Franta, taxele anuale si de asigurari
depind de puterea motorului.
B.Marketing. De
obicei o versiune mai puternica si mai scumpa a masinii apare pe piata dupa 1-2
ani de la lansarea modelului initial, pentru a mentine treaz interesul
publicului pentru modelul respectiv. Cresterea de putere de la un model la
altul este realizata de catre producatori in principal prin modificarea
parametrilor ECU-ului.
C.Diferente
climatice - frig extrem si calduri extreme.
D.Diferente in ceea
ce priveste calitatea combustibilului.
E.Diferente in ceea
ce priveste normele de poluare (mult mai drastice in SUA)
F.Intervale de
service diferite de la o tara la alta.
Unde pot sa-mi fac
chiptuning?
Pentru moment
exista o singura modalitate de a beneficia de serviciile de chiptuning ale
firmei noastre: vizitati-ne la sediul din Bucuresti, strada Stefan Mihaileanu
nr. 37 sector 2 Bucuresti (tel 3277888, fax 3277887).
Pe viitor ne vom
extinde si in alte orase ale tarii printr-un sistem de distribuitori autorizati
Imi pierd garantia
(masina este inca in garantie)?
In cazul in care nu
exista acorduri cu producatorii iar acestia sesizeaza modificarea (doar in
cazul in care se scoate ECU si se deschide), garantia acordata de acestia
inceteaza.
Alte aspecte legale
Daca se doreste ca
actele masinii sa reflecte optimizarile (noile valori ale puterii si cuplului),
este necesara o reomologare a autoturismului (RAR).
Ce inseamna ECU?
ECU este
prescurtarea de la electronic control unit. Pe romaneste - unitatea de control
electronic (a motorului).
Care este rolul
ECU?
ECU este
responsabil de intregul process de gestiune al motorului. Masoara, controleaza
si verifica toate functiile importante ale motorului, tinand cont si de
conditiile conditiile externe. Informatiile vitale cu privire la conditiile de
operare ale motorului la un moment dat sunt adunate de la senzori.
In functie de
acesti parametrii, ECU determina valorile aprinderii, injectiei, turbinei si
lambda pe baza datelor programate pe chip-ul (EEPROM) din interiorul ECU.
Ce inseamna de fapt
chiptuning?
chiptuning=chip+tuning.
CHIP=EPROM-ul pe care este instalat softul de gestiune al motorului,
TUNING=procesul de optimizare al programului. Deci, prin chiptuning se intelege
procesul de optimizare a datelor stocate in EPROM-UL(chip-ul) instalat in ECU.
Datele contin parametrii ce regleaza injectia, aprinderea si (pentru motoarele
turbo) presiunea de supraalimentare. Modificarile sunt efectuate in asa fel
incat maximul de putere si cuplu sa poata fi obtinut in conditiile mentinerii
durabilitaii motorului si cu un consum optim de carburant.
Ce combustibil sa
folosesc dupa chiptuning?
Acelasi ca si inainte. Pentru motoarele pe benzina, ca si inainte de
tuning, folosind un combustibil superior se obtin performante superioare.
1. CU CINE
COLABOREAZA ELCA TECHNOSERVICES SRL IN REALIZAREA CHIPTUNING-ULUI
Societatea noastra
colaboreaza cu firme de renume din Germania si Elvetia care
lucreaza in
domeniul CHIPTUNING-ului de multi ani si care poseda bancuri de incercari si
laboratoare proprii. Toate programele utilizate sant dezvoltate pe baza
cercetarilor si experientei acestor firme si se utilizeaza cu succes in
Germania si Elvetia .
Sus
2. CAT TIMP ESTE
NECESAR PENTRU EFECTUAREA TUNINGULUI ?
In mod normal sant
necesare intre 2 si ca. 4 ore pentru manopera dupa care
autoturismul poate
fi utilizat fara restrictii.
Sus
3. MODIFICARILE POT
FI RECUNOSCUTE DIN AFARA ?
Modificarile
efectuate prin CHIPTUNING nu pot fi depistate de catre aparatura
de diagnoza a
service-urilor, dar puterea si acceleratia imbunatatita se pot testa si masura
la un banc de proba si se simt in trafic.
Sus
4. MOTORUL SE
INCALZESTE MAI MULT DECAT INAINTE ?
Temperatura
uleiului creste minimal numai in cazul utilizarii motorului la regimul maxim, (
de exemplu la AUDI A4 TDI, in cazul utilizarii prelungite in regim de putere
maxima temperatura creste cu 8 grade Celsius ) . Totusi nici un motor modificat
nu are voie sa depaseasca temperatura maxima prescrisa de fabricant.
Sus
5. ESTE INFLUENTATA
DURATA DE VIATA A MOTORULUI PRIN CHIPTUNING ?
Tuningul se executa
in asa fel incat sa nu se depaseasca valorile limita pentru motor si
componentele acestuia ; de aceea nu se poate vorbi de o crestere a uzurii
motorului si nici de o uzura prematura.
Sus
6. DE CE NU A
FABRICAT PRODUCATORUL AUTOTURISMUL LA VALORILE OPTIME ?
Producatorul
fabrica un autoturism pentru toate pietele, care trebuie sa functioneze
indiferent de clima, calitatea benzinei, densitatea aerului, etc. Tolerantele
in fabricatie , normele de consum autoimpuse tot mai drastice, normele de
depoluare si impozitele care se platesc in anumite tari pe cal putere ( ex.
Franta ) sant totatatia factori care pot conduce la un reglaj mai larg din
partea fabricii producatoare. In ultima instanta toate motoarele moderne
respecta deja normele EURO care vor intra in vigoare in anii urmatori si nu in
ultimul rand producatorul si-a lasat o rezerva de putere pentru a prezenta si
anul viitor un motor modificat mai puternic, pentru ca santem in economia de
piata !!
Sus
7. CE SE INTAMPLA
CU CONSUMUL AUTOTURISMULUI ?
Consumul scade atat
la motoarele cu benzina cat si la cele Diesel in conditiile unei utilizari in
afara regimurilor maxime. In mod normal, printr-o ardere mai buna a
combustibilului datorita unui reglaj mai precis al motorului consumul scade ,de
exemplu, cu cca. 0,5 l / 100 Km la motoare Diesel. Este demonstrat faptul ca la
un moment maxim mai mare consumul specific este este mai mic.
Sus
8. CE MOTORE SE
PRETEAZA LA CHIPTUNING ?
Chiptuning-ul se
poate realiza la orice motor care este gestionat de un calculator montat pe
autovehicul.
Motoarele cu
supraalimentare ( TURBO – benzina sau TURBO - Diesel ) se preteaza mai bine la
chiptuning si se obtine un efect semnificativ , acesta nu inseamna ca la un
motor cu injectie normala nu se preteaza tuningul.
Totul depinde de
dorinta posesorului autoturismului.—
GARANTIE
1. Societatea
noastra utilizeaza componente electronice de la producatori consacrati in
industria auto si a calculatoarelor.
De regula componentele
schimbate au acelasi producator cu cele originale montate de fabrica in
calculatorul autoturismului. In masura in care nu se fac interventii asupra
componentelor modificate de noi, garantia este 3 luni pentru manopera si 12
luni pentru programele sau materialele utilizate.
2. Modificarile
efectuate prin CHIPTUNING nu pot fi depistate de catre aparatura de diagnoza a
service-urilor.
ATENTIE !!! Daca nu
exista acorduri speciale, garantia acordata de catre producatorii de
autoturisme inceteaza in cazul tuningului.
In conformitate cu
reglementarile TUV ( si este de presupus si RAR ), este necesara o reverificare
tehnica si o reomologare a autoturismului
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu