pentru
cine doreste sa contribuie poate sa de-a clik pe adresa afisata in josul art.
si intra pe pagina respectiva. Domnul care are acel
site ajuta foarte mult pe cei care au nevoie de informatiile astea, asa ca
…..:
Site-ul
pe care tocmai aţi intrat constituie munca neplătită a unui om care nu are nici o sursă de venit. Pentru ca acest siet să
continue să existe iar dumneavoastră să găsiţi în continuare aici informaţii pe
care presa oficială vi le ascunde, fac apel la cei care vor dori să sponsorizeze
acest site să o facă depunând lunar suma minimă de 10 lei în contul CEC Bank :
RO84CECEDB0408RON0620679.
prima
parte
Pentru
că în articolul intitulat „Eolienele
– alternative energetice ?” în partea a douaam
spus că orice motor electric este reversibil, am gândit să vă dau ceva amănunte.
Cel mai comun motor electric de curent alternativ, este cel asincron cu rotorul în colivie (cel care nu are perii (
cărbuni )).
Cele
mei comune motoare electrice
M-am
gândit că poate, unii dintre dumneavoastră, vreţi să
aflaţi cum putem transforma un asemenea motor în
„generator”.
Pentru
asta voi introduce aici un citat dintr-un curs universitar
:
«Masina
Asincrona Trifazata In Regim De
Generator
Graficul
masinii asincrone
Regimul
de generator al maşinii asincrone nu a prezentat interes în aplicaţiile clasice,
deoarece producerea energiei electrice în sistem trifazat cu generatoare sincrone a fost
întotdeauna soluţia cea mai simplă şi eficientă pentru conversia
mecano-electrică a formelor
tradiţionale de energie. Abia dezvoltarea sistemelor eoliene
şi de micro-hidrocentrale, cu
saltul exploziv de aplicaţii din prezent a readus în atenţie regimul de generator al
maşinii asincrone, a cărei funcţionare la turaţie de antrenare variabilă
este adecvată regimurilor
nestaţionare ale turbinelor de captare a energiei vântului sau a apei curgătoare. Pentru ca maşina să absoarbă putere electrică, rotorul trebuie
antrenat la o turaţie mai mare decât turaţia de sincronism, ceea ce face ca
alunecarea să ia valori negative ( Fig. 4.15 a ). Adaptarea turaţiei turbinei
la valoarea suprasincronă necesară funcţionării optime a generatorului se
realizează cu un sistem de reductoare.
Maşina asincronă este reversibilă, adică nu necesită modificări constructive
pentru a trece din regimul de motor în cel de generator, dar pentru o
funcţionare la parametri optimi ( randament ridicat, putere utilă
constantă), alunecarea trebuie să aibă valoare redusă (cca. -0.04 … -0.03 )
şi turaţia trebuie menţinută la variaţii minime în jurul valorii la care
este reglat sistemul mecanic de reductoare.
O
particularitate în funcţionarea generatorului asincron este necesarul de putere reactivă pentru magnetizarea
miezului şi pentru producerea fluxurilor de dispersie, pe care şi-o asigură
absorbind-o pe la bornele înfăşurării statorice. Energia reactivă absorbită
provine din reţeaua în care generatorul sincron
debitează puterea activă ( în cazul conectării la o reţea de putere mare, cum
este reţeaua energetică ), sau prin conectarea unei baterii de condensatoare în
paralel cu bornele înfăşurării statorice ( în cazul funcţionării pe o reţea de
mică putere, o reţea proprie lipsită de surse de energie reactivă ). Pentru
generatorul cuplat la reţeaua de foarte mare putere a sistemului energetic este
necesar un sistem de monitorizare a turaţiei rotorului; dacă aceasta
scade sub valoarea turaţiei de sincronism, maşina trebuie deconectată
de la reţea, deoarece intră în regim de motor şi absoarbe putere activă din
reţea, învârtind turbina, ceea ce conduce la risipă de
energie.»
Mai
Simplu…
Deci
pentru cei mai mulţi este clar. Pentru cei care nu au
înţeles mare lucru putem intra în detalii… Astfel
maşina asincronă este cel mai comun motor electric care se găseşte pe piaţă şi
anume cel care nu are perii şi al cărui rotor este realizat din tole care au de
jur împrejur nişte crestături în care sunt turnaţi conductori din cupru, ( mai
demult ! ) sau mai nou din aluminiu ( pentru motoarele construite în ultimii
cincizeci de ani ). Aceşti conductori sunt
scurtcircuitaţi la capete prin două inele ceea ce le conferă aspectul unei
colivii. De aceea motorul asincron mai e numit motor
cu rotorul colivie. La prima vedere rotorul acestui tip de motor pare că e un bloc cilindric
nebobinat.
Generatorul
asincron autonom
Aceste
motoare pot fi motoare trifazate, sau motoare
monofazate, adică construite pentru a funcţiona în curent trifazic sau în regim
de curent alternativ monofazat. Pentru ca motorul să producă curent electric
lucrând în regim de „generator” trebuie să i se monteze în paralel pe fiecare înfăşurare câte un condensator.
Valoarea totală a acestor condensatori trebuie să fie
între 150 şi 400 uF, la o tensiune de 330 V C.A. – atenţie condensatorii
trebuie să fie de lucru nu de pornire. Obţinerea regimului corect de
lucru se face prin tatonări până se găseşte valoarea
convenabilă.
Cealaltă
condiţie este ca motorul să fie rotit la o turaţie mai
mare cu circa zece la sută decât turaţia lui nominală. Ca un exemplu pentru un motor de 1500 W având turaţia nominală
de 3000 RPM, va fi adus la o turaţie de 3100 – 3150 RPM. În aceste condiţii el
va furniza la borne o putere cu circa 20 % mai mică decât avea el nevoie
pentru a funcţiona ca motor – în cazul nostru cam 1200 W. Dacă turaţia motorului
scade, el intră în regim de motor, şi dacă este independent, nu va mai furniza
energie.
Este
recomandat a fi folosit oriunde poate fi antrenat la o viteză de rotaţie
constantă care să nu scadă spre regimul de lucru ca
motor. Cea mai convenabilă asemenea utilizare este ca „generator” pentru
microhidrocentrale cu debit constant şi de asemenea ca „generator” pentru
grupurile electrogene cu motor cu ardere internă. De altfel unele din acele
grupuri care se găsesc în comerţ, mai ales cele ieftine şi de putere mică sunt
realizate cu maşini asincrone pe post de „generator”.
Mai
există soluţia acţionării motorului asincron cu ajutorul unor motoare
gravitaţional inerţiale ( amplificatoare de energie
cinetică de genul celor construite de Fotios Chalkalis ).
Pentru
mai multe amănunte vedeţi aici: http://chalkalis.blogspot.ro/
Amplificatorul
de energie cinetică poate fi adus la regimul de turaţie de lucru, manual sau
electric, de la o sursă externă, după care rotaţia lui poate fi întreţinută cu
ajutorul unui motor de mică putere ( acelaşi care l-a pornit ! ) alimentat de la
motorul nostru asincron care va fi antenat de la axul amplificatorului de
energie cinetică. În acest caz vom obţine un adevărat
grup energetic cu energie liberă neconvenţională.
Cateva
mentiuni teoretice ( eu nu le-am verificat !
)
Aceste
menţiuni, nu sunt rodul experienţei mele personale, ci sunt culese de-a lungul
timpului din diferite articole referitoare la comportarea maşinii asincrone ca
„generator”.
1.
Un asemenea „generator” realizat dintr-un motor asincron cu rotor în colivie, nu
va putea porni motoare electrice similare lui, care au o putere mai mare de 1/4
din puterea nominală a lui ca motor. Adică dacă avem un motor de 1000 W care
furnizează ca „generator” indiferent cât ( să spunem 750 W ) el nu va putea
alimenta un alt motor cu rotor în colive mai mare de 250
W.
2.
De asemenea uneori, nu poate porni să furnizeze
energie dacă este în sarcină. Adică „consumatorii” trebuie conectaţi la bornele
lui abia după ce el furnizează deja tensiune
nominală.
3.
Dacă motorul nu vrea să lucreze ca generator, furnizând energie, atunci e
recomandat să fie alimentat în prealabil preţ de jumătate de minut cu tensiune
continuă în scopul de a premagnetiza armăturile
sale.
4.
Capacitatea bateriei de condensatoare poate fi redusă cu două treimi ( recomandat) după ce motorul nostru începe să furnizeze
tensiune. Asta se poate realiza prin construcţia bateriei de condensatoare din
câte două condensatoare de valori deferite pe fiecare bobină, astfel ca un rând
de condensatoare să poată fi deconectat din circuit ulterior, deconectare care
se poate face automat cu ajutorul unor comutatoare normal
deschis.
Pe
de altă parte într-un articol am găsit nişte informaţii
care nu-s tocmai concordante cu informaţiile pe care le culesesem deja – adică
cu ceea ce am spus până acum:
5.
Avantajele generatorului asincron autoexcitat:
- lucrează în regim stabil pentru sarcină activă cât şi pentru sarcină inductivă
- frecventa poate fi variată prin modificare capacităţii bateriilor de condensatoare
- tensiunea generatorului variază liniar cu frecvenţa
- conectarea receptoarelor se poate face înainte sau după conectarea bateriilor de condensatoare.
- ţinând seama de uşurinţa realizării bateriilor de condensatoare automate se poate spune ca soluţia cu generatoarele asincrone poate fi utilizata cu succes la aplicaţii economice
- lucrează în regim stabil pentru sarcină activă cât şi pentru sarcină inductivă
- frecventa poate fi variată prin modificare capacităţii bateriilor de condensatoare
- tensiunea generatorului variază liniar cu frecvenţa
- conectarea receptoarelor se poate face înainte sau după conectarea bateriilor de condensatoare.
- ţinând seama de uşurinţa realizării bateriilor de condensatoare automate se poate spune ca soluţia cu generatoarele asincrone poate fi utilizata cu succes la aplicaţii economice
Rămâne
ca fiecare să verifice aceste fapt prin experienţa
proprie. Deci…
Urez
succes tuturor celor care-şi vor construi o centrală energetică proprie cu
asemenea motoare ! CCD
a
doua parte
Deşi
această parte a articolului e scrisă mai de mult, precipitarea evenimentelor
legate de criza exproprierii poporului român de
resursele naturale ale ţării a făcut să întârzii publicarea ei. Ca urmare
începutul acestei părţi suferă prezenta
introducere.
Între
timp prima parte a suscitat mult interes generând ample discuţii între cititori
pe una din reţelele de socializare de pe internet.
Modalitatea
de modificare pe care am prezentat-o în prima parte este cea mai facilă şi se află la îndemâna oricui, chiar dacă
nu are cunoştinţe de electrotehnică deoarece nu implică modificări majore făcute
structurii motorului asincron.
Mai
există însă o metodă mult mai eficientă, care poate transforma un motor asincron
într-un alternator cu putere imensă comparabil cu fostul motor, putere care
poate fi de la trei până la zece ori mai mare şi chiar mai
mult.
Subliniez
încă odată marele, imensul avantaj, că ambele metode furnizează curent electric alternativ perfect sinusoidal,
a cărui frecvenţă este identică sau foarte apropiată de cea a reţelei
naţionale.
Pentru
exemplificare m-am folosit de capturi de imagine
dintr-un film rusesc care prezintă asemenea modificare: https://www.youtube.com/watch?v=iyl2zXPxKbk
Rotor
modificat
Această
metodă însă, presupune ca cel ce modifică motorul respectiv să aibă cel puţin
cunoştinţe minime de electrotehnică şi lăcătuşerie şi de asemenea acces la un
atelier mecanic bine dotat, deoarece avem de-a face cu modificarea radicală a rotorului maşinii
electrice.
Practic
şi pe scurt spus, rotorul este strunjit şi în locul bobinelor în scurtcircuit
ale acestuia ( colivia ) se vor monta un număr de
perechi de poli magnetici formaţi din magneţi permanenţi cu neodim, care să fie
multiplu al numărului de bobine al statorului. Procedeul de
determinare al numărului de magneţi ţine mai mult de aritmetică decât de vreo
cunoştinţă superioară de electrotehnică.
Trebuie
să plecăm de la premiza că cele trei bobine ale
statorului sunt repartizate pe un număr de ferestre ale miezului statoric care
sunt multiplu de trei. Ca urmare ştiind că pentru fiecare bobină avem nevoie de
o pereche de poli pentru ca câmpurile magnetice ce intersectează bobina să nu se
anuleze între ele se poate determina numărul de poli
magnetici ce se vor monta numărându-se miezurile statorului şi împărţindu-se
acest număr la doi.
Rezultatul
va fi numărul de perechi de poli ce se vor monta.
Aceste perechi de poli se vor constitui în şiruri aşezate un pic oblic faţă de axa rotorului, întocmai cum sunt montate
şi barele de conductor ale coliviei. De asemenea fiecare şir va avea polaritate diferită astfel că pe circumferinţă de jur
împrejur vom avea polii montaţi alternativ.
Dacă
numărul de poli magnetici este egal cu cel al miezurilor statorului avem de-a face cu o păstrare a
turaţiei de mers a motorului transformat în alternator. Dar se pot monta şi un
număr diferit anume multiplu sau submultiplu al numărului de perechi de poli,
caz în care pentru a obţine aceiaşi frecvenţă a curentului electric ( 50 Hz ) va
fi necesar ca alternatorul să fie rotit fie mai repede ( submultiplu ) fie mai
încet ( multiplu ).
Vedeţi
în imaginea de mai sus cum arată rotorul după
modificare. Pentru a o realiza se procedează la
demontarea motorului şi la efectuarea unor măsurători. Se va măsura diametrul rotorului şi cel interior al miezului
statoric. Se face diferenţa şi apoi se împarte la doi
pentru a se afla distanţa dintre ele pe rază. Cu cât magneţii montaţi vor fi mai
apropiaţi de stator cu atât puterea totală a alternatorului rezultat va fi mai mare. Plecând de la această distanţă se va proceda
la determinarea înălţimii magneţilor ce se vor
folosi.
Avându-se
în vedere că câmpul magnetic al unui magnet permanent,
indiferent cât de puternic ar fi el, se manifestă cu putere maximă la o
distanţă comparabilă cu lungimea acestuia, şi considerând că câmpul magnetic
trebuie să fie suficient de puternic pentru a influenţa relevant miezul
statoric se va proceda la alegerea unor magneţi a căror înălţime să fie de 2 –
4 ori mai mare decât distanţa dintre rotor şi stator determinată după cum am
expus mai sus.
Magneţii
trebuie montaţi aşa cum se vede şi din imagine într-o cămaşă de propilenă sau
teflon care să fie lipită pe rotor, în aşa fel încât
aceştia să nu intre în contact cu partea metalică a rotorului şi nici să nu se
influenţeze prea mult între ei. Se va folosi un adeziv de tip pastă bicomponentă care să aibă o priză bună atât pe
metal cât şi pe materialul plastic folosit ( ceva de genul poxipol, poxilină,
etc. )
De
asemenea insist asupra unui lucru important anume ca diametrul acestor
magneţi să nu fie foarte mare ducând la montarea unui
număr cu mult mai mic de poli decât are statorul, deoarece cu cât diametrul
magneţilor va fi mai mare cu atât un număr mai mare de linii de câmp magnetic
se vor scurtcircuita prin miezul statorului. Asta va constitui o frână magnetică
importantă în rotaţia rotorului contribuind major al
scăderea randamentului noului alternator prin necesitate unei forţe crescute la
axul său pentru a-l putea pune în mişcare.
Ca
urmare diametrul magneţilor trebuie ales pe cât posibil cât mai mic… eu chiar aş
recomanda să se apeleze la montarea unui multiplu de perechi de poli magnetici
faţă de cât are statorul, căci în felul acesta se vor putea folosi magneţi de
diametru mai mic şi se va reduce mult şi viteza de antrenare a rotorului.
Priviţi imaginea următoare:
Caracteristici
motor-alternator
În
privinţa puterii totale rezultate, ea va depinde
exclusiv de tensiune. De ce ? Pentru că bobinajul
statoric rămâne nemodificat iar cum intensitate curentului e dependentă direct
de diametrul conductorului câştigul de putere va fi
exclusiv în tensiune. În capturile de imagine am făcut una în care se vede că
bobinele motorului sunt legate în stea şi alta în care
se vede tensiunea scoasă pe o bobină la antrenarea alternatorului rezultat
precum şi plăcuţa cu datele tehnice ale motorului. Observaţi că avem o tensiune
de 500 V pe două bobine, adică o putere totală de 1,35
Kw ( 250 x3 ) x 1,8 A =1350 W.
Ştiu
că sunt unii care din lipsă de cultură tehnică vor spune că de unde ştiu eu că
trebuie să înmulţesc cu trei. Simplu. La legarea în stea nu se poate măsura tensiunea decât
pe fiecare latură în parte, sau cel mult pe două laturi simultan, cazul din film
( ori în imagine se vede clar că bobinele sunt legate
în stea ( minutul 10 secunda 1 ). De altfel am indicat cu săgeţi galbene
poziţionarea coselor aparatului de măsură. Iar de pe plăcuţa originală a
motorului unde se observă că acesta avea iniţial o putere de 0,55 Kw şi o intensitate de curent de 3,1 respectiv 1,8
A.
După
cum se poate observa această metodă duce la obţinerea unor tipuri de
alternatoare mult mai puternice decât puterea originală a motorului asincron
modificat.
Deoarece
această creştere de putere se face pe seama tensiunii,
se impune folosirea după alternator a unor transformatoare de reţea coborâtoare
care să furnizeze tensiunea de 220 V, sau calcularea numărului şi puterii
magneţilor în aşa fel încât să se poată obţine pe fiecare bobină a motorului în
parte o tensiune apropiată de cea a reţelei, aşa cum a obţinut rusul din
filmuleţul acesta. 250 de volţi pe o bobină e o tensiune acceptabilă din punctul
de vedere al „consumatorilor” folosiţi în orice
gospodărie…
Baftă
tuturor celor care au posibilitatea de a modifica
astfel un motor şi vor avea curajul să o facă ! Cu stimă
! CCD.
o schema electrica aveti ??
RăspundețiȘtergereFelicitari ! un site cu explicatii f precise si corecte La multi ani !!
RăspundețiȘtergereAs dori un asemenea generator care sa poata functiona la un motocultor
RăspundețiȘtergere