vineri, 28 septembrie 2012

EU SI “GARDA DE FIER”


EU SI “GARDA DE FIER”
de Nicolae Titulescu
Sunt un om ca toti altii, deci am defecte si calitati. Una din caracteristicile mele este mandria. Recunosc ca ranile facute mandriei sunt cele care se inched mai greu la mine. Dar cat timp poate comanda mandria actiunea mea ? Toata viata ? Se apropie ziua explicatiilor generale asupra tuturor atacurilor duse impotriva mea tot timpul lipsei mele din tara. Voiu lasa oare la o parte atacurile duse pe baza ideii ca eu sunt autorul disolvarii Garzii de Fier ? Voiu lasa oare  o generatie intreaga de tineri romani sa creada ca eu, care am avut pentru tineret  o afectiune adanca inca in primele zile ale carierei mele  universitare si politice, sunt autorul schingiuirilor si inchisorii la care au fost supusi ? Aceasta este imposibil. (…) p.5
APLICAREA MASURILOR DE DISOLVARE
Tin sa adaug ca daca partidul liberal ma poate considera solidar cu actul juridic al dizolvorii Garzilor de Fier, eu nu am nici o raspundere pentru punerea in practica a masurilor luate impotriva membrilor lor. Se recunoaste deci ca sechestrarea a mii de oameni in noaptea dela 9-10 Decembrie 1933, regimul aplicat acestora  incarcerate in cazematele inchisoriii dela Jilava au revoltat Garda de Fier mai mult decat actul juridic al dizolvarii. Or, nu numai ca nu am  raspunderea aplicarii acestor masuri, caci nu eu eram ministrul de interne, dar in tot acest interval eu am fost lipsa din Romania. STRAINATATEA N’A CERUT DIZOLVAREA. In ce ma priveste pe mine, pot sa afirm ca NICIODATA NU MI-AU VENIT DE PESTE GRANITA SUGESTIUNI PENTRU DIZOLVAREA GARZII DE FIER SI CA NU AM CERUT NICIODATA LUI ION DUCA DIZOLVAREA GARZII DE FIER. AFIRM CA NICIODATA ION DUCA NU MI-A CERUT MIE SA NU DIZOLVE GARDA DE FIER. Este curios ca cei 15 semnatari declara ca “dela presedintele de consiliu, pana la cei mai tanar dintre ministrii, au fost de acord de a nu dizolva Garda de Fier”.Scrisoarea d-lui Necsesti, pentru care trebue sa-i exprim recunostinta mea adanca,dovedeste contrariul. Dar cum ? S’ar fi putut face in guvernul liberal o discutie atat de importanta, fara ca eu sa fiu prezent ?  Ce fel de moravuri politice sunt acelea pe cari le afirma cei 15 semnatari, cand din ele rezulta ca o chestiune de importanta acesteia s’a putut decide fara mine, membru in guvern? Cei 15 semnatari spun ca hotararea guvernului ar fi fost de a nu dizolva Garda de Fier. Am fost eu prezent la acel consiliu de ministrii ? Care a fost parerea mea ? Am cerut eu in consiliu de ministri dizolvarea Garzii de Fier si m’am izbit de rezistenta unanima a membrilor lui ? NICIODATA.
CINE E “ACTUALUL INALT PERSONAGIU”
Eu am fost foarte politicos cu partidul liberal. Dar cand vad ce incearca el astazi impotriva mea, nu ma pot impiedica sa adaug, deocamdata, faptele urmatoare: “ actualul inalt personagiu” de care vorbesc in articolul din 12 Decembrie, venit sa ma vada de mai multe ori pentru a-mi spune ca daca nu cade guvernul Vaida si nu se dizolva Garda de Fier, ele se vor intari atat de mult incat ordinea interna va fi distrusa, ESTE INSUSI D.TATARESCU.In al doilea rand, atunci cand in inalt loc, Ion Duca, dupa ce a obtinut dizolvarea Garzii de Fier, mi-a spus ca daca demisionez  se va interpreta demisia ca impotriva dizolvarii, am raspuns ca daca imi retrag demisia se va interpreta gestul meu ca un act in favoarea dizolvarii Garzii de Fier. Atunci mi s’a spus : “ Aceasta niciodata, caci pentru dizolvarea Garzii de Fier au fost o serie de membrii ai partidului liberal, in cap cu Ion Duca,Franasovici, Inculet, Tatarascu, Cipaianu, etc. (…) p.21-23. (…) Nu trebuia sa intitulez articolul meu “Eu si Garda de Fier” ci “Eu si partidul national-liberal” p.24 (Tip.”Universul” Str.Brezoianu No.23-25 1937)

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu