MINISTFRUL JUSTITIEI
RAPORT
privind activitatea manageriala de la Directia Nationale Anticoruptie
Avern 0 justitie - unii spun ca este buna, altii spun ca este rea.
Justitia trebuie sa fie egala pentru toti, trebuie sa fie In slujba cetateanului, trebuie sa fie buna, nu si rea !
In urma eu sase luni, se implineau sase luni de la preluarea demnitatii de ministru
al justitiei, ne aflam impreuna, aici, in sala de eonsiliu de la MJ, cand prezentam directiile de modifieare pentru legile justitiei,
Legile de modificare a legilor justitiei, au fost adoptate, cateva solutii au fost
decIarate ca fiind neconstitutionale, vor fi modificate in sensul respectivelor decizii, iar in final vor fi promulgate si publicate in Monitorul Oficial, urmand sa-si produca efeetele juridice.
Dupa alte sase luni, se miplineste un an de la preluarea demnitatii de ministru al justitiei, tot impreuna ne aflam in acelasi loc si va voi prezenta Raportul privind activitatea manageriala de Ia Direetia Nationali Anticoruptie (DNA).
I. Preciziri introductive
Demnitatea de procuror este absolut respectabila daca este exercitata in limitele competentelor constitutionale, daca este exercitata eu buna-credinta, daca este exercitata pentru a servi binelui public, valoare care reprezinta una dintre exigentele statului de drept.
Personal, am inceput activitatea profesionala exercitand aceasta demnitate de procuror. Eram sef de promotie, mi s-a propus sa raman asistent universitar la Faeultatea de Drept din cadrul Universitatii .Alexandru loan Cuza" din Iasi, prima Facultate de Drept infiintata in Romania, puteam sa optez pentru a fi judecator, notar sau avocat, tnsa
am optat pentru demnitatea de procuror.
Am fost ~i sunt foarte multumit de respectiva optiune, pentru ca atunci mi-am definitivat coordonatele profesionale, chiar daca ulterior m-am intors la aceeasi faeultate, am ureat toate treptele carierei universitare, am exercitat prerogativele functiilor de cancelar, timp de trei ani, prodecan, timp de 8 ani, decan, timp de 12 ani, iar din februarie
2016, sunt rector al UAIC din Iasi !
Prezentul raport nu reprezinta 0 evaluare a activitatii DNA. Raportul de sinteza privind aetivitatea Ministerului Public, a DUCOT si DNA va fi prezentat Parlamentului, in eonformitate cu prevederile Legii nr.304/2004 privind organizarea judiciara. Pana la sfarsitul lunii februarie trebuie sa primesc rapoartele respectivelor institutii, sa realizez 0 sinteza a acestora, sinteza pe care 0 voi prezenta In Parlament.
Raportul de fata reprezinta luarea de pozitie a ministrului justitiei, determinata de rolul sau constitutional, consfintit prin art. 132 din Legea fundamentala care, referind-se la statutul procurorilor, stabileste in alin.t l ) faptul ca "Procurorii i~i desfizyoara activitatea potrivit principiului legalitatil, al impartlalitatii si al controlului
ierarhic, sub autoritatea ministrului justitiei", Elaborarea acestuia a fost realizata pe
fondul dezbaterilor care au capatat 0 amploare deosebita ill spatiul public, In ultimul an de zile, respectiv februarie 2017- februarie 2018, dezbateri care au divizat profund opinia publica, au ridicat la cote nemaintalnite In istoria recenta a Romaniei atacurile la persoana
~i punerea In discutie a unor valori constitutionale, europene ~i universale precum prezumtia de nevinovatie, dreptul la aparare, libertatea persoanei, au polarizat atentia forurilor europene ~i internationale asupra Romaniei, au declansat mecanisme de evaluare ce nu au mai fost utilizate fata de tara no astra, amenintand realizarea obiectivelor asumate, de ridicare a altor mecanisme de evaluare, punand In pericol statul de drept.
Luarea de pozitie prfveste activitatea manageriala desfasurata de catre procurorul sef al DNA, iar temeiul analizei pe care se fundamenteaza, distinct de eel referitor la raportarea catre Pari ament, este dat de prevederile art.54 alin.( 4) coroborat cu art. 51 alin.(2) lit. b) din Legea nr.303/2004 privind statutul judecatorilor ~iprocurorilor, care stabilesc competenta ministrului justitiei de a cere revocarea procurorului sef al DNA "b) in cazul exercitiirii necorespunziitoare a atributiilor managerialeprivind organizarea eficienta, comportamenlul si comunicarea, asumarea responsabilitatilor si aptitudinile
manageriale" .
Potrivit art.51 alin.(3) din Legea m.303/2004, "La verificarea organizdrii eficiente a activitatil vor ji avute in vedere, in principal, urmatoarele criterii: folosirea adecvata a resurselor umane si materiale, evaluarea necesitatilor, gestionarea situatiilor de crizd, raportul resurse investite - rezultate obtinute, gestionarea informatiilor, organizarea
pregiitirii si perfectionarii profesionale si repartizarea sarcinilor en cadrul instantelor
sau parchetelor. }J
Fata de cadrullegal invocat, am realizat 0 analiza privind:
- organizarea efieienta;
- comportamentul;
- comunicarea;
- asumarea respnnsabfhtatilor;
- aptitudinile manageriale, referitoare la
dna Laura Codruta Kovesi, procurorul sef al DNA.
Perioada de referinta este februarie 2017 - februarie 2018, iar etapele institutionale premergatoare acestei evaluari sunt:
~ raportul de evaluare a eficientei manageriale ~i a modului de indeplinire a obligapilor procurorului general al DNA urmare pronuntarii de catre Curtea Constitutionala a Romaniei a Deciziei nr.68 din 27 februarie 2017, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, m.I81 din 14 martie 2017, prin care s-a constatat ca a existat si exista un conflict juridic de natura constitutionala intre Ministerul Public
- Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie ~i Justitie - Directia Nationala Anticoruptie si Guvemul Romaniei, generat de actiunea Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie - Directia Nationala Anticoruptie de a-~i aroga atributia de a verifica legalitatea ~i oportunitatea unui act normativ, respectiv Ordonanta de urgenta a Guvemului nr.13/2017, cu incalcarea competentelor constitutionale ale Guvemului ~i Parlamentului, prevazute de art. 115 alin.{4) ~i (5) din Constitutie, respectiv ale Curtii Constitutionale, prevazute de art.146 lit.d) din Constitutie, Am conchis atunci ca rezultatele negative pe linia acestei raportari pot repune in discutie in viitor, in raport de faptele constatate, oportunitatea revocarii conducatorilor institutiilor vizate ori a altor masuri institutionale, in conformitate cu Constitutia ~i legea;
- controlul solicitat in data de 19 iunie 2017 Inspectiei Judiciare, control stabilit
prin Ordinul nr.71 din 3 iulie 2017 a1 inspectorului sef al Inspectiei Judiciare, Raportul
Direetiei de inspectie judiciara pentru precurori (anexal)', ~i masurile stabilite prin acest Raport, cu orizont de veriflcare in prima parte a anului 2018. Am retinut concluziile Raportului, toate circumstantele intocmirii ~i adoptarii sale, ~i am decIarat ca voi lua 0 decizie referitor la conducerea DNA pe baza analizei, evaluarii tuturor
circumstantelor, precizand lnsa ca hotararea nu va fi luata exclusiv pe baza raportului
Inspectiei Judiciare,
Partea de concluzii a prezentului Raport se bazeaza, asadar, pe acumularile de la inceputul perioadei de referinta si paua in prezent, pe analiza actelor, faptelor, actiunilor concrete, inclusiv a declaratiilor publice ale procurorului sef DNA, reflectate in documente ale autoritatilor publice, la finalul unei perioade vizate prin Raportul Directiei de inspectie judiciara pentru procurori mentionat.
II. Analiza
1) Situatie fara precedent in cadrul raporturilor dintre autoritatile publice din Romania: intr-un singur an trei conflicte juridice de natura constitutionala in care Directia Nationala Anticoruptie, prin conducerea acesteia, a fost chemata in fata instantei constitutionale la sesizarea altor autoritati publice care au invocat indIcan ale competentei lor de catre DNA si comportamentullipsit de loialitate constituponala al procurorului sef DNA; trei conflicte juridice de natura constituponala in care Curtea Constitutionala a circumstantiat ferm competenta Directiei Naponale Anticoruptie iar, in doua dintre ele, a sanctionat comportamentul procurorului sef DNA, contl'ar loialitatii constitutionale.
Am aratat in primul Raport de analiza a activitatii procurorului ~efDNA ca, in sine, constatarea unui singur conflict juridic de natura constitutionala nu are aptitudinea de a detennina revocarea conducatorului institutiei care a produs conflictul. Conduitele contrare Constitutiei, izolate, pot fi corectate, acesta fiind, de altfel, si ratiunea consacrarii constitutionale a unui instrument adecvat si stabilirea, inmod corespunzator, a competentei Curtii Constitutionale de solutionare a acestui tip de conflicte.
1 Nr. 5 Il5IIJ/982/DlP/20 17, http://old.csmI909.ro!csmllinkurifO)_11 2017 89853 ro.docm
Concluziile sunt in mod evident dfferite atunci cand mdlcarea Constitutiei, depa~irea limitelor de competenta prevazute de Constitutie ~i de lege, devin sistematice.
In mai putin de jumatate de an de la publicarea Deciziei nr.68/2017 a C1.l11ii constitutionale, DNA, prin conducerea acesteia, a fost chemata ln fata Curtii Constitutionale pentru mea doua conflicte juridice de natura constitutionala, Asadar 3 sesizin privind contlicte juridice de natura constitutionala mtr-un singur an, dintre care in doui Curtea a constatat existenta mcalcarii Constitutiei de catre DNA. in cea de-a treia situatie, desi Curtea nu a constatat un conflict juridic de natura constitutionala, a facut necesare precizari pentru a orienta conduita DNA, mai ales fata de un comunicat de presa
dat de aceasta eu privire la actiunile intreprinse.
Este un bilant semnifieativ ~i la scara activitatii Curtii, daca examinam cea mai recenta statistica a Curtii Constitutionale (31 ianuarie 2018), care reIeva faptul ca numarul deciziilor prin care se constata conflicte juridice de natura constitutionala lntre autoritatile publice este de 13 - reprezentand 41,94 % din totalul de 31 decizii pronuntate,
A~adar, in 14 ani de dnd s-a introdus competenta Curtii Constitution ale de
solutionare a conflictelor juridlce de natura constitutionali au fost constatate 13 astfel de conflicte. Dintre acestea, 2 au fost constatate in anul 2017 ~i au fost create de Ministerul Public - Direetia Nationala Antieeruptie, prin inca learea llmiteler de competenta in raport cu Parlamentul, Guvernul ~i Curtea Constitutionala ~i, respectiv, prin cnnduita eontrara principiului constitutional al colaborarii loiale.
In raport de dispozitiile legale care constituie temei al revocarii, un
comportament con stand In incalcarea sistematica a Constitutiei se incadreaza, rara indoiala, intre motivele care sustin revocarea procurorului sef DNA in functie,
2) Decizia nr.68/2017 a Curtii Constitutionale (anexa 2) - Directia Nationala
Anticoruptie a actionat ultra vires, si-a arogat 0 competeoti pe care ou 0 poseda
Prin Deeizia nr.68 din 27 februarie 20172, ce a format obiectul analizei Raportului precedent, Curtea a retinut ca, In cauza, "Ministerul Public, ca parte a autoritatiijudecatoresti, s-a considerat competent sa verifice oportunitatea, respectarea procedurii legislative si, implicit, legalitatea adoptarii ordonantei de urgenta a
2 Publicata In Monitorul Oficial al Romaniei nr.181 din 14 martie 2017
MINISTERUL JUSTITIEI
Guvernului. 0 astfel de conduita echivaleazii cu 0 incalcare grava a principiului separatiei puterilor in stat, garantat de art.I alin.(4) din Constitutie, deoarece Ministerul Public nu doar ca f1i depa1e~teatribufiile prevazute de Constitutie 1i de lege, dar i~i aroga atribufii ce apartin puterii legislative sau Curfii Constitutionale. in activitatea sa de interpretare si aplicare a legii, procurorul trebuie sa realizeze un echilibru intre spiritul st litera legii, intre exigentele de redactare si scopul urmarit de legiuitor, fora a avea competenta de a se substitui autoritatilor competente in acest domeniu. Obligatia care incumba procurorilor derive direct din normele constitutionale ale art.l SI din Constitutie, potrivit carora, in activitatea judiciard, ei reprezinta
interesele generale ale societatii ~i apara ordinea de drept, precum si drepturile #
libertatile cetatenilor. [ ..]Prin verificarea circumstantelor in care a fost adoptata Ordonanta de urgen!a a Guvernului nr.13/2017pentru modificarea st completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal ~i a Legii nr.135/2010 privind Codul de procedure penala, Ministerul Public - Parchetul de pe langa inalta Curte de Casasie ~i Justitie
- Directia Nafionala Anticoruptie si-a arogat competenta de a efectua 0 ancheta penala intr-un domeniu care excedeazd cadrului legal, ce poate conduce la un blocaj institusional din perspectiva dispozifiilor constitutionale ce consacrd separatia si echilibrul puterilor ill stat. Astfel, in conditiile in care inceperea urmarirti penale presupune activitati de cercetare ~i ancheta penala cu privire la modul tn care Guvernul si-a indeplinit atributiile de legiuitor delegat, actiunea Ministerului Public inceteazii sii
maifie una legitima, devenind abuziva, intrucdt depaseste competenta stabilita de cadrul
legal in vigoare. Mai mult, actiunea Ministerului Public creeaza 0 presiune asupra membrilor Guvernului care afecteaza buna functionare a acestei autoFitafi sub aspectul actului legiferarii, avand drept consecinta descurajarea /intimidarea legiuitorului delegat de a-si exercita atribufiile constitutionale. Declansarea unei ample anchete penale care s-a concretizat prin descinderi la Ministerul Justuiei, ridicarea de
aete, audierea unui numdr mare de functionari publici, secretari de stat 1; mmistr! a
determinat 0 stare de tensiune, de presiune psihicd, chiar pe durata derularii unor proceduri de legiferare, creitndu-se premisele unui blocaj ill activitatea de legiferare. Astfel, sub imperiul unei temeri declansate de octivitatea de cercetare penald ~i de formularea unor viitoare aeuza/it care pot determina incidenta raspunderi! penale, Guvernul este blocat in actlvttatea sa de legiuitor. imprejurarea creata goleste de continut garantia constitutionala referitoare la imunitatea inerentd actului decizional de
legiferare, de care beneficiaza membrii Guvernului, garantie care are ca scop tocmai
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 aucuresu, Romania
Tel ... 4 037 204 1999
www.just.ro
Pagina 6 din 36
COD; FS-01-03-ver.3
MI N IS"I'ERU L J UST'ITI El
protejarea mandatului fatii de eventuale presiuni sau abuzuri ee s-ar comite impotriva persoanei care ocupa functia de ministru, imunitatea asigurdndu-i acesteia independenta, libertatea si siguranta in exercitarea drepturilor si a obligatiilor ce ii revin potrivit Constitutiei ~'ilegilor. Prin conduita sa, Ministerul Public - Parchetul de pe llinga inalta Curte de Casatie ~i Justifie - Directia Nationala Anticoruptie a actiollat ultra vires, si-a arogat 0 competenta pe care nu 0 poseda - controlul modului de adoptare a unui act normativ, sub aspectul legalitafii ~i oportunitafii sale, ceea ce a afectat buna functionare a unei autoritali( ...)." (par,120-121) Prin urmare, Curtea a constatat existenta unui conflict juridic de natura constitufionala tntre Ministerul Public - Parchetul de pe llinga inalta Curte de Casatie ~i Justifie - Directia Nafionala Anticoruptie, pe de 0 parte, ~i Guvernul Romliniei, pe de alta parte, retindnd totodata 1i conduita conforma Constitutiei, respectiv ca in "exercitarea competentelor stabilite de lege in conformitate cu prevederile constitutionale referitoare la separatia puteri/or in stat sl, deci, abtinerea de la orice actiune care ar avea ca efect subrogarea in atribu{iile altei autoritafi pub/ice. Prin urmare, Ministerul Public nu are competenta de a desfii1ura activitiili de cercetare penala cu privire la legalitatea 1i oportunitatea unui act normativ adoptat de legiuitor. "
in raport de dispozitiile legale care constituie temei al revocarii, exercitarea
conducerii unei institutii cu incalcarea limitelor de competenta ale acesteia se incadreaza intre motive le care justifica revocarea conducatorului institutiei, Aceasta eu atat mai mult cu cat, potrvit declaratiilor procurorului sef DNA, personal a supravegheat ancheta desfasurata de catre procurori, cu referire la aUG 13/2017: "Eu mi-am asumat
acest dosar impreuna cu domnul Dumitriu si cu domnul Uncheselu. N-am focut un
milimetru la stdnga sau la dreapta fora ca eu sa spun da" 3. Asadar, personal, a supravegheat/s-a implicat In realizarea anchetelor, dupa cum tot personal s-a implicat intr
o ancheta realizata contrar limitelor de competenta constitutionala.
3) Decizia nr.611/2017 a Curtii CODstitutionale(anexa 3)- prin conduita sa, procurorul sef al DNA DUnumai ca inlatura a priori orice colaborare loiala cu auto rita tea care exercita suveranitatea poporului - ParlameDtul Romaniei, ci refuza sa participe la clarificarea uDor aspecte legate de un eveDiment de interes
3 Declaratie consemnata in raportul Inspectiei Judiciare nr. 4759/fJl912/DIP/2017
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucure~ti, Romania
Tel. +4 037 204 1999 www.just.ro
Pagina 7 din 36
COD: FS•Ol•03•ver.3
MINISTERUL jUS'l"I'fIEI
public; prin refuzul procurorului sefDNA este incalcata autoritatea Parlamentului Romaniei. organ reprezentativ al poporului, si este impiedicata desfasurarea activitatii acestuia, sub aspectul indeplinirii atributiilor de control prin intermediul
comisiiIor parlamental'e
Prin Decizia nr.611 din 3 octombrie 20174 referitoare la eererile de solutionare a conflictelor juridiee de natura constitutionala dintre Parlamentul Romaniei, pe de 0 parte,
~iMinisterul Public - Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, pe de alta parte, cered formulate de presedintii Senatului ~i Camerei Deputatilor, publicata In Monitorul Oficial nr.877 din 07.11.2017, Curtea a constatat ca exista un conflict juridic de natura consntutionala intre Parlamentul Romaniel, pe de 0 parte, ~i Ministerul Public - Parehetul de pe langa inalta Curte de Casatie ~i Justitie, pe de alta part,:, generat de refuzul procurerului sef al Directiei Nationale Anticoruptie de a se prezenta in fata Comisiei spectate de aneheta a Senatului ~i Camerei Deputatllor pentru verificarea aspectelor ce tin de organlzarea alegerilor din 2009
!1i de rezultatul scrutinului prezidential, Curtea a retinut, in ceea ce 0 prfveste pe doamna Laura Codruta Kovesi, ca aceasta, in calitate de procurer sef al Dfreetiei Nationale Anticoruptie, a refuzat sa dea curs celor trei invitatii ~isa se preziote in fata comisiei speciale de ancheta, iar la solicitarea eomisiei de a raspunde, in seris, la intrebarile adresate, doamna Laura Codruta Kovesi a raspuns ca nu a dat curs invitatiei de a lua parte la lucrarile comisiei, deoarece nu a avut si nu are cunostinta despre aspeete de natura sa serveasca la aflarea adevarului in eauza care formeaza obiectuI activitatii comisiei, datorita atributiilor conferite de lege, nu a avut si nu are prerogative sau cunostinta de niciunul dintre aspectele care fae obiectul anchetei parlamentare, .nici in exercitarea atributiilor sale de serviciu si nici in timpul siiu liber nu a luat cunostintii de situatii ori imprejuriiripotrivit carora in alegerile prezidentiale din decembrie 2009 s-ar implica unele autoritati publice si/sau persoane, altele decdt cele prevazute de lege, respectiv in derularea procesului electoral cu consecinta vicierii rezultatului acestor alegeri", Curtea a conehis ca "raspunsul astfel formulat nu coniine elementele care sa
concure la stabilirea situatiei de fapt pe care comisia speciala de anchetii 0 are tn
investigare, In sensul ca doamna Laura Codruta Kovesi nlci nu a negat, nici nu a
4 Publicata In Monitorul Oficial al Romaniei nt.877 din 07 noiembrie 2017
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucurestt, Romania
Tel. +4 037 204 1999
www.just.ro
Pagina 8 din 36
COD: FS•01•03•ver.3
MINISTERUL JUSTITIEI
confirmat 0 stare de fapt concrete, limitdndu-se la a sustine cli nu define informatii necesare cauzei. Curtea constata cd, de fapt, doamna Laura Codruta Kovesi nu a rdspuns la cele douii intrebiiri formulate de comisia speciala de anchetd. Mat mult, aceasta situatie coroborata cu imposibilitatea comisiei de a stabili adevarul, desi a
intreprins mai multe demersuri in vederea audierii ~i altor persoane care ar fi putut avea
cunostinta despre evenimentele cercetate, dar care au reJuzat cooperarea motivat de faptul ca au Jost citate in calitate de martori intr-un dosar de urmarire penala aj/at pe rolul Parchetului de pe ldngi: lnalta Curte de Casatie si Justitie, imprejurare care nu constituie un impediment legal pentru continuarea anchetei parlamentare, sunt de natura a crea un blocaj in activiuuea comisiei speciale de ancheta (aspect mentionat 1i in raportul partial tntocmit in cauza), blocaj care a determinat Parlamentul Romdniei sa adopte 0 hotiirare prin care prelungeste termenul de activitate al comisiei cu 60 de tile, in vederea continuarii demersurilor legale pentru realizarea obiectivelor in scopul
caroraa fost declansat controlulparlamentar:" Curtea a mai retinut si ca "in conditiile
in care persoana invitata sa participe la sedintele comisiei de anchetii este 0 persoana care reprezintd, in virtutea functiei sale de conducere, 0 autoritate publica care nu se ajla sub control parlamentar - Ministerul Public - Parchetul de pe langa Inalta Curle de Casatie ~i Justitie, in aplicarea principiului colaborarii loiale intre institutiile/autoritatile statului, aceasta are obligatia sa ia parte la lucrarile comisiei in toate cazurile ~i indiferent de obiectul anchetei parlamentare (a se vedea in acest sens Decizia nr. 411 din 14 iunie 2017, paragraJul55). lmprejurarea ca, in spetd, comisia speciala de anchetii aJormulat solicitarea unui rdspuns, in scris, la anumite intrebdri, nu derobeaziipersoana care ocupa 0functie de conducere intr-o autoritate a statului roman de a se prezenta in fata unei comisii parlamentare. Aceasta cu atdt mat mult cu cat
raspunsul transmis evita sa Jurnizeze orice informatie pe care comisia parlamentara 0
poate valorifica in stabilirea realitatiifactuale pe care 0 investigheazd' Curtea a retinut, in continuare, ca "prin conduita sa, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie nu numai ea inlatura a priori oriee colaborare loiala eu autoritatea care exercita s uveranitatea poporului - Parlamentul Romdniei, ci re/uza sa participe la clarificarea unor aspeete legate de un eveniment de interes public (participarea in seara zifei de
6 decembrie 2009, data la care s-a desfii1urat scrutinul national pentru alegerea Presedintelui Romdniei, aldturi de alte persoane care detineau functi; pub lice - directorul Serviciului Roman de Informatil, directorul adjunct al Serviciului Roman
de Injormafii 1i senatori, in locuinta domnului senator Gabriel Oprea) care, daca s-ar
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucurestl, Romania
Tel. +4037204 1999 www.just.ro
Pagina 9 din 36
COD: FS-01,03-ver.3
{V\INISTERUL JUSflTIEI
dovedi real, ar avea un impact major negativ in plan social, politic ~i juridic, prezervtind, astfel, 0 stare de incertitudine cu privire la veridiciuuea evenimentelor cercetate. Or, prin activitatea ~i atitudinea sa, persoana care ocupd 0 functie de conducere intr-o autoritate publica a statului trebuie sa asigure prestigiul functiei exercitate, care impune 0 conduita legala, sociala st morala in acord cu rangul demnitdtii publice, cu gradul de reprezentare si cu increderea oferitii de cetiiteni in autoritatea statului. Exercitareafunctiilor publice de conducere, ca de altfel a oricareifunctii publice
in stat, nu poate fi rezumata doar la indeplinirea drepturilor, obligatiilor st indatoririlor
pe care Ie impune mandatul detinut, cipresupune a priori loialitatefa/a de toate valorile si princtpiile consacrateprin Constitutie si respectfata de celelalte autoritati pub/ice cu care intra in raporturi de colaborare. Din acest context rezultii obligatia principiald a oricarui reprezentant al autoritatilor pub/ice de a se prezenta si de a oferi documentele/inscrisurile sau informatiile utile si concludente in fata comisiilor parlamentare de anchetii in scopul clarificarii unor imprejurari de fapt care sa conduce la aflarea adeviirului intr-o chestiune de interes public."
In concluzie, Curtea a constatat ca, prin refuzul procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie de a se prezenta in fata comisiei speciale de ancheta a Senatului ~iCamerei Deputatilor pentru verificarea aspectelor ce tin de organizarea alegerilor din 2009 ~i de rezultatul scrutinului presidential ~i de a furniza infermapile solicitate sau de a pune la dispozitle celelalte documente sau mijloace de proba detinute, utile activitatii comisiei,este incalcata autoritatea Parlamentului Romaniei, organ reprezentativ al poporului, ~i este impiedicata desfasurarea activitatii sale, sub aspectul indeplinirii atributlllor de control prin intermediul comisiilor parlamentare.
In raport de dispozitiile legale ee eonstituie temei al revocarii din functie, consideram ca 0 conduita prin care se lnlatura a priori orice colaborare loiala eu autoritatile publice reprezentative ale statului roman ~ise refuza clarificarea unor aspeete
de interes public constituie tot atatea motive pentru ca proeurorul sef DNA sa nu mai fie
mentinut in functie,
4) Deeizia 01'.757/2017a Curm Constitutionale (anexa 4) - parehetullDNA
nu au competenta de a (neepe urmarirea penali in privinta oportunitatii emiterii actelor administrative individuale
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Romania
Tel. +40372041999
www.lust.ro
Pall ina 10 din 36
COD: FS•01•03•ver.3
MINISTERUl. jUST•ITJEI
Prin Decizia ur.757 din 23 noiembrie 20175 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala dintre Guvernul Romaniei, pe de 0 parte, si Ministerul Public - Parchetul de pe Uinga Inalta Curte de Casatie ~i Justitie, Directia Nationala Anticoruptie, pe de alta parte, legata de anchetarea imprejurarilor emiterii a doua hotarari de Guvem, desi Curtea nu a constatat un conflict juridic de natura constitutionala, a tinut totusi sa precizeze, III considerentele deciziei, deopotriva obligatorii, ca, "in privinta oportunitiiJii emiterii actului administrativ individual, unitatea de parchet nu are competenta de a tncepe urmdrirea penaiii, insa are competenta de a cerceta faptele de natura penala sdvdrsite in legaturii cu emiterea acestuia", Astfel, Curtea a constatat ca "nu exista nici un mecanism de control al oportunitiijii emiterii actului administrativ. Prin urmare, dad! legeapermite realizarea unei anumite operatiuni administrative in sensul in care 0 lasii in marja de apreciere a
organului administrativ, nu poate fi pusii in discutie cenzurarea oportunitafii aprecierii
acestuia din urmd," Avand illvedere cele de mai sus, Curtea a retinut ca "revine instantei judecatoresti competenta de a verifica daca acuzatia in materie penala vizeazd actelfapte care lin de oportunitatea ori imprejurarile si circumstantele emiterii actului administrativ individual."
In raport de dispozitiile legale care constituie temei al revocarii, exercitarea
conducerii unei institutii cu incalcarea limitelor de competenta ale acesteia se incadreaza intre motivele care justifica revocarea conducatorului institutiei,
5) Acreditarea competentei DNA de evaluare a aspectelor de oportunitate a elaborarii unor botarari de Guvern
Statuarile ale Curtii Constitutionale, prin Decizia nr.757/2017, au fost necesare, tinand seama :;;ide comunicatul DNA prin care aceasta institutie a aratat ca prin cele doua hotarari de Guvem mai sus mentionate "au fost incalcate prevederile Constitutiei
Romdniei, cele ale Legii organice 21311998,ale Legii 107/1996 # cu 0. UG. 107/2002,
r...]. De asemenea, au fost incalcate 0 serie de dispozitii ce reglementeazd normele de
tehnicii legislative, aspect semnalat 'inrepetate rdnduri de Ministerul Finantelor Publice
$i Ministerul Justitiei, in perioada premergatoare adoptarii hotararii,", iar initierea si promovarea hotararilor de Guvern s-a facut "cu incalcarea procedurii de la nivelul
5 Publicata In Monitorul Oficial at Rornaniei nr. 33 din 15 ianuarie 2018
Str. Apotodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Romania
Tel. +4037204 1999
www.just.ro
Pagina 11 din 36
COD: FS•Ol•03•ver. 3
MINls'rERUL )USflT'IEI
Guvernului pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiecte/or de acte normative ", afirmatii de natura a erija DNA in evaluator, fara nieju distinctie, inclusiva aspectelor de opnrtunitate a elaburaril unor hotarari de Guvern, in contradictie eu cadrul constitutional de referinta.
Din nou, in raport de dispozitiile legale care constituie temei al revocarii, comunicarea publica in sensul aratat,de natura a sustine aceeasi exereitare a conducerii institunei cu incalcarea limitelor de competenta ale acesteia se incadreaza intre motivele care justifies revocarea conducatorului institutiei respective, adica a procurorului ~efDNA.
6) Lipsa de asumare a unei incilcari a dispozitiilor constitutionale si legale, respectiv a coredarii unci astfel de conduite
Ulterior, afirmand faptul ca cele cuprinse in comunicatul mai sus mentionat au exprimat simple opinii ale institutiei, DNA a retras comunicatul. Apreciem ca fiind inadmisfbila a astfel de abordare, prm care sunt afectate valori ~i drepturi fundamentale ale unei/unor persoane nzice, fapt cu atat mai gray cu cat respectiva persoana ocupa 0 demnitate publica.
In raport de dispozitiile legale care constituie temei al revocarii, un comportament de neasumare a unei erori in conducerea institutiei/comunicarea publica a acesteia se incadreaza intre motivele care justifica revocarea conducatorului institutiei respective, adica a procurorului sef DNA.
7) Incalcarea principiilor care guverneaza exercitarea functiei de conducere a unei autoritati pub lice". Performanta" procurorului sef DNA de a determina Curtea Constitutionala sa explice pe larg ca institutia DNA nu este nici Guvern. nici Parlament, nici Curle ConstitutionaIa, nici instanta de judecata si ca, in calitate de conducator al acestei institutii trebuie sa respecte competentele legale ale DNA, precum si sa aiba 0 conduita constitutionalii loiala
Au existat, asadar, trei conflicte juridice natura constitutionala, In mai putin de un an calendaristic (si practic aproape un sfert din cele care au existat vreodata), in care s-a constatat incalcarea de catre DNA, respectiv, a procurorului sef al acesteia, a
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Romania
Tel. +4 037 204 1999
www.just.ro
Pagina 12 din 36
COD: FS•01•03,ver.3
MINIS"rEI\_UL, JUS"rl'rIEI
competentei legiuitorului, a functiei de ancheta a Parlamentului, si s-a statuat pentru preintampinarea riscului substituirii Guvernului in aprecierea oportunitatii emiterii actelor de aplicare a legilor, a competentei Curtii Constitutionale in privinta controlului de constitutionalitate, precum ~i a instantelor de contencios administrativ In privinta controlului de legalitate.
Au existat, asadar, trei conflicte juridice de natura eonstitutinnala demonstreazi (unul dintre acestea dezvoltaud ~i subliniind ritos) refuzul eeeperarit constitutionale loiale de eatre procurorul sef al Direetiei natienale Anticoroptie ~i abandonarea principiilor care guverneaza exercitarea functiei de conducere a unei autoritati publice.
in deciziile pronuntate cu privire la aceste conflicte juridice de natura
eonstitutionala in care se regase~tecea mai ampli explicare a principiului loialitatii censtitutionale, fara precedent Ia aceasta scara in jurisprudenta Curni Constitutlenale, ~i0 amanuntita explicare a indatoririlor ce revin persoanelor care oeupa 0 funetfe de conducere Intr-o autoritate publica a statului, bazata pe consistenta invocare a Reeomandarilor Comisieide la Venetia, auteritate europeans de referinfa in privlnta definirii standardelor statului de drept,
Retinem astfel eli, 'inAvizul privind compatibilitatea cu principiile constitutionale
si statuI de drept a actiunilor Guvernului Romdniei cu privire la alte institutii ale statului si Ordonanta de urgenta a Guvernului de modificare a Legii nr.47/1992 privind organizarea sifunctionarea Curtii Constitutionale ~i Ordonanta de urgenti: a Guvernului de modificare si completare a Legii nr.3/2000 privind organizarea st desfasurarea reJerendumului in Romania, aviz adoptat de la cea de-a 93-a Sesiune Plenara/Venetia,
14-15 decembrie 2012 (anexa 5), Comisiade la Venetia a observat eli '?3. in Romania culturile politice ~i constitutionale trebuie dezvoltate. Demnitarii nu urmaresc tntotdeauna interesele statului ca un tntreg. in primul rand, a existat 0 lipsa de respect
/ala de institufii. Instltutiile nu sunt privite separat de persoanele care Ie condue. Acest lucru se reflecta in modul in care demnitarii au Jost tratati ca reprezentantl ai fortelor politice care i-au desemnat sau au votat pentru ca acestia sa de/ina respectiva functie. Este de asteptat ca demnitarii sa Javorizeze pozitiile partidelor politice respective, precum si ca noua majoritate parlamentarii sa poatii considera justificata demiterea demnitarilor numiti deJosta majoritate. 0 astfel de lipsa de respectfata de institutii este strans legata de 0 alta problema in cultura politica 1; constitutionald, ~i anume
incalcarea principiului cooperarii loiale tntre institutil: Acest principiu este de 0
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucurestt, Romania
Tel. +4037 204 1999 www.just.ro
Pagina 13 din 36
COD: FS•01•03'ver.3
MIN J S T E R U L J US'''' nI E I
importaruii deosebita in cazurile in care functii precum, de exemplu, cea de Presedinte si cea de Prim-ministru, sunt detinute de persoane cu convingeri politice diferite. Numai respectul reciproc poate duce la stabillrea unor practici mutual acceptate, care sunt 'in conformitate cu patrimoniul constitutional european # care permit unei lari sa evite ~i sa dep14easca crizele cu senindtate. "
Or, astfel cum Curtea Constitutionala a constatat, prin condulta sa, procurorul setal Directiei Nationale Anticoruplie nu numal ca inlatura a priori orice colaborare loiala cu autoritatea care exercita suveranitatea poporului - Parlamentul Romaniei, ci reruza sa participe la clarificarea unor aspecte legate de nn eveniment de in teres public.
o astfel de conduita, sanctionata de Curtea Constitutionala, este exact cea
critieata de Comisia de la Venetia prin Avizul la care am facut referire la primul punet al prezentului Raport, ~i contravine recomandarilor acestei Cornisii, In sensul de dezvoltare, in Romania, a culturilor politice ~i constitutionale. Aceasta demonstreaza 0 indepartare fundamentala de la rolul pe care conducatorulunei autoritati publice, mai ales de talia DirectieiNationaleAnticoruptietrebuie sa 0 aiba, ~i0 confuzie realizata de procurorul sef DNA Jntre statutul sau ca persoana privata si eel de titular al unei functii de conducere intr-o autoritate publici a statului.
Fara indoiala ci vorbim de un derapaj institutional al conducerii DNA care continua, actiunile ultra vires anterior constatate nemaifiind deci conduite izolate, corectabile, ci au caraeter de continuitate, indiferent de interventla instrumentelor constitutienale menite sa Ie corecteze, Altfel spus, procurorul sef DNA a reusit "performanta" de a determina Curtea Constitutionala sa explice pe larg ca instltutia pe care acesta 0 manageriazii nu este nici Guvern, nici Parlament, nici
Curte Constitutienala ~i nici instanta de judecata ~i ca, in calitate de conducator al
acestei institupi trebuie sa respecte competentele legale ale DNA, ~i sa aiba 0
conduita constitutionala Ioiala,
Prin prisma dispuzitiiler ce constituie temeiul juridic al revocarii, constatam folosirea nelegala, de catre procurorul sef al DNA a resurselor umane ~imateriale, in sensul deturnarii Direetiei Natienale Antlceruptie de la scopul ~i competentele sale legale, 0 repartizare nelegala a sarcinilor, din aeeeasi perspectiva, un comportament vadit neconstitutienal, contrar principiilor statului de drept,
consfintite de art.1 din Constitutia Romaniel,
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucurestl, Romania
Tel. ~4 037204 1999
www.just.ro
Pagina 14 din 36
COD: FS•Ol•03-ver.3
MI N ISTERU L J USTI'fl EI
8) Comportament exeesiv de autoritar, diseretionar, contrar obligatiilor de rezerva si deontologice impuse magistratiJor
In realizarea angajamentului asumat prin precedentul Raport, am solicitat In data de 19 iunie 2017 realizarea unui controlla DNA de catre Inspectia Judiciara, control stabilit prin Ordinul nr.71 din 3 iulie 2017 al inspectorului sef al Inspectiei Judiciare. Raportul Directiei de inspectie judiciara pentru procurori insumeaza un numar de 501 pagini, iar intocmirea ~i apoi aprobarea sa nu au fost scutite de momente controversate.
In cuprinsul Raportului de control, se consemneaza 0 serie de dificultati
intampinate de inspectori, retinandu-se inclusiv indicii cu privire Ia savar~irea abaterii disciplinare prevazute de art.99 lit. p) din Legea nr.303J2004, respectiv "obstructionarea activitii(iide inspectie a inspectorilorjudiciari, prin orice mifloace" de eatre "procurorul sef de direcsie, •.•, consilierul personal al acesteia, ••• , !ji procurorul
!je/serviciujudiciar, ••• "{p.148; a se vedea ~i p.160 din Raport). Abordarea fata de echipa
de control se reflecta In chiar conc1uziile raportului Inspectiei Judiciare dupa verificarile la DNA. Am exprimat public preocuparea data de faptul ca acesta nu a fost unul unitar, trei inspectori fiind de parere ca sefa DNA a realizat un management bun, ceilalti trei constatand deficiente, Prin Hotararea nr.686 din 31 octombrie 2017 a Sectiei pentru procurori a ConsiIiuIui Superior al Magistraturii s-a aprobat cu 0 serle de observatii raportul Inspectiei Judiciare, dispunand-se, intre altele, "un control in vederea remedierii deficientelor constatate la nivelul Sec/lei de combatere a infractiunilor asimilate infractiunilor de coruptie in termen de 6luni de la data aprobarii raportului". Asadar, ~i sectia pentru procurori a Consiliul Superior al Magistraturii a constatat deflciente
la nivelul managementului Instftutie], Fara indoiala ca aspectele semnalate constituie, in sine, motive de revocare legale, Insa cam vreme chiar sectia pentru procurori a Consiliul Superior al Magistraturii a apreciat ca sunt deficiente ce pot fi indreptate intr un termen rezonabil, In virtutea principiului cooperarii loiale am acceptat si asteptat 0 remediere, inclusiv sub aspectul comportamentului procurorului sef al DNA.
Este de subliniat sub acest aspect ca Raportul Inspectiei Judiciare reIeva comportamentul autoritar catre discretienar al doamnei Laura Codruta Kovesi, concretizat nu doar In obstructionarea activitatii de control ci si In alte manifestari, un
exemplu In acest sens fiind eel consemnat la pag. 288, respectiv dispunerea de catre
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucurestl, Romania
Tel. +4 037 204 1999
WI.WI.ju5t.ro
Paglna 15 din 36
COD: FS-01-03-ver.3
MIN 1ST ER U L JUS'r I'rI F: I
procurorul sefDNA a Ordinului .. ./30.03.2017 de constituire a unei Comisii de interviu. Raportul consemneaza ca "prin emiterea ordinului, autodesemnarea in ealitate de presedinte al Comisiei, si ulterior solicitarea avizului de numire ~i emiterea ordinului pentru procurorii declarati admisi la interviul din 26.04.2017, doamna procuror sef de directie ... a creat aparenta lipsei de impartialitate in procedura selectdrii si numirii proeurorilor din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie." Acelasi raport consemneaza faptul ca, desi intre membri comisiei, potrivit art.87 alin.2-6 din Legea nr.304/2004 trebuiau sa faca parte 3 procurori, din comisia constituita potrivit Ordinului nr ... ./30.03.2017 au facut parte 2 procurori sefi de sectie si 1 judecator, in persoana doarnnei ... , consilier a1 procurorului sef de sectie. Aceasta din urma deficienta, mai arata acelasi Raport, la filele 288-289, "0 regdsim si in Ordinul nr ....l7.12.20J6 prtvind constituirea comisiei de realizare a tnterviului candidatilor pentru numirea infunctia de proeuror in cadrul Directiei Nationale Anticoruptie - Sectia judiciar penald din data de
26.01.2017. "
9) Implicarea in anchetele altor procurori, anchete realizate cu incalcarea competentelor constitutionale
De altfel, ~i declaratii publice de notorietate releva comportamentul excesiv de autoritar, cum ar fi aceea ca, personal a supravegheat ancheta desfasurata de catre procurori, cu referire la OUG 13/2017: JJEu mi-am asumat aces!dosar impreuna eu domnul Dumitriu ~i cu domnul Uncheselu.N-am focut un milimetru la stdnga sau la dreapta fora ea eu sa spun da"(anexa 6)6. Asadar, personal, a supravegheat/s-a implicat in realizarea anchetelor asupra carora Curtea Constitutionala s-a pronuntat in sensul constatarii unui conflict juridic de natura constitutionala,
In raport de dispozitiile ce constituie temeiul juridic al revocarii, constatam, la fel ca la punctul precedent, comportamentul contrar statutului procurorului intr-un stat de drept ~i lipsa unor veritabile aptitudini manageriale, in sensu! confuziei functiei de management cu aceea de conducere discretionara.
6 Raportut lnspectteijudiciare nr. 4759/1J1912/DIP/2017
str, Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucurestl, Romania
Tel. +40372041999
www.just.ro
Pagina 16 din 36
COD: FS•Ol•0J-ver.3
MINISTERUL JUS'lITIE!
Trecerea timpului nu a condus la 0 indreptare a acestui tip de comportament, ci 1a o acutizare a problemei, astfel cum 0 releva iesirile in spatiul public la care urmeaza a rna referi si alte constatari ale Inspectiei Judiciare.
10) Prioritizarea solutionarii dosarelor eu impact mediatie. Atitudini nedemne. incalcarea standardelor minimale de etica si deontologie ale unui magistrat.
Recent, Inspectia Judiciara a publicat un comunicat de presa (anexa 7) potrivit caruia, «la 12 ianuarie 2018 Inspectia Judiciara a exercitat actiunea disciplinara fata de doamna Laura Codruta Kovesi, procuror sef al Directiei Nationale Anticoruptie ("DNA") pentru savar§irea abaterilor disciplinare prevazute:
- de art. 99 lit. a) din Legea nr. 303/2004, privind statutul judecatorilor §i procurorilor, republicata §i modificata, respectiv .manifestarile care aduc atingere onoarei sau probitatii profesionale ori prestigiului justitiei, savarsite in exercitarea sau in afara exercitarii atributiilor de serviciu" constand in aceea ca, in cadrul unei sedinte de lucru,
a avut manifestiiri de natura a aduce atingere onoarei si probitatii profesionale a
magistratilor procurori, precum si prestigiului justitiei, tmprejurari identificate in
inregistrarile audio aparute in spatiul media la data de 18.06.2017.
In concret, procurorul sef al DNA s-a exprimat in sensul combaterii efectelor negative in planul imaginii si credibilitatii institutiei, generate de Decizia CCR nr. 68/2017, prin instrumentarea urgenta a unor dosare "eu ministri", de impact mediatic, si-a exprimat dezacordul eu privire la caracterul legal, definitiv ~i general obligatoriu al Deciziei CCR 68/2017 ~i a folosit exprimari inadecvate la adresa Curtii Constitutionale
~i a unui judecator al Curtii Constitutionale, inducand ideea In eadrul opiniei publiee ca unul din eriteriile in functie de care se prioritizeaza solutionarea dosarelor este impaetul mediatic al acestora si calitatea oficiala a persoanelor eercetate.
De asemenea, procurorul sef al DNA a folosit fata de colegii proeurori un ton superior ~i agresiv, inadmisibil in raport eu standardele minimale de etica ~i deontologie ale unui
magistrat, de natura a genera ill randul opiniei publiee un sentiment de indignare si a unui
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucurestl, Romania
Tel. ~4 Ol7 204 1999 www.just.ro
Pagina 17 din 36
COD: FS-01-03-ver.3
MINISTERUL JtJS-rITIEI
dubiu legitim cu privire la respectarea principiilor suprematiei Constitutiei ~i a legilor, pre cum ~i a impartialitatii procurorilor.
- de art. 99 lit. c) din Legea nr, 303/2004, privind statutul judecatorilor ~iprocurorilor,
republicata ~i modificata, respectiv "atitudinile nedemne in timpul exercitarii atributiilor de serviciu fata de colegi, celalalt personal al instantei sau al parchetului in care functioneaza, inspectori judiciari, avocati, experti, martori, justitiabili ori reprezentantii altor institutii"
constdnd tn aceea ca prin intermediul unei corespondente electronice (email) a adoptat
o atitudine nedemnd, folosind la adresa procurorilor cuvinte sf expresii cu un continut vadu denigrator, insultator ~i amenintiitor, respectiv .Jasi ", "barfitori ", .Jnfractori ", facand cunoscut acestora japtul cii " exista deja un cere de suspecti" .cu referire la un dosar penal, incalcdnd astfel obligatia de rezerva ~i normele de conduitii atasate profesiei de magistrat.
- de art. 99 lit. m teza a II a) din Legea nr. 303/2004, privind statutul judecatorilor ~i procurorilor, republicata si modificata, respeetiv "nerespeetarea in mod nejustificat a dispozitiilor ori deciziilor eu caraeter administrativ dispuse In eonformitate eu legea de conducatorul instantei sau al parehetului ori a altor obligatii eu caracter administrativ prevazute de lege sau regulamente" constdnd in aceea ca a inciilcat cu ~tiinla dispozitiile art. 7 lit. b din Regulamentul de ordine interioara al Directiei Nationale Anticoruptie, aprobat prin Ordinul Ministrului Justitiei nr.1643/C din 15.05.2015, publicat in Monitorul Oficial al Romdniei nr.350 din 21.05.2015, care se referii la atributiile procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie si prevede ca acesta : "urmare~te repartizarea cauzelor sau, dupii caz, repartizeaza cauze in raport cu criterii obiective preeum specializarea si pregattrea procurorului, volumul de activitate, complexitatea si operativitatea solutionarii cauzelor, conflietele de interese sau incompatibilitatile in exercitarea functiei ", prin desemnarea in calitate de procuror de caz a unui magistral care se afla intr-o vadita stare de incompatibilitate.
[ ... J Actiunea disciplinara a fost inaintata Sectiei pentru proeurori in materie disciplinara
a Consiliului Superior al Magistraturii, care va decide eu privire la raspunderea
magistratilor In cauza. "
Din nou, In raport de dispozitiile ee constituie temeiul juridic al revocarii,
constatam comportamentul vadit neconstitutienal si nelegal, contrar statutului
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucurest], Romania
Tel. +4037204 1999
www.just.ro
Pagina 18 din 36
COD: FS•01•03 -ver, 3
MINIST'ERUL ]USfITI [I
procurorului mtr-un stat de drept ~ilipsa un or veritabile aptitudini manageriale, in sensul confuziei functiei de management cu aceea de condueere diseretionara.
11) Contestarea actelor si autoritatii Curtii Constitutionale
Cu prilejul unor evenimente publice, procurorul sef al DNA a "invinovatit", practic, Curtea Constitutionala, punand pe seama deciziilor pronuntate de aceasta pretinsa imposibilitate a DNA de urmarire a unor fapte apreciate de conducerea DNA ca fiind de natura penala, ~ia recuperarii unor prejudicii.
Astfel, de exemplu, in discursul la Forumul Republica Moldova-Romania in domeniul justitiei, editia a II-a, Bucuresti, 23-24 noiembrie 20177, ill calitatea sa de reprezentant al institutiei pe care 0 conduce, procurorul sef DNA a sustinut ca instanta constitutionala "a pronuntat in 20160 decizie privind irfractiunea de abuz in serviciu
prin care aceasta s-a declarat constitutionalii in miisura in care prin sintagma in mod
defectuos se intelege cu incalcarea legii. Din acest motiv, procurorii mai pot investiga doar acele fapte de abuz in serviciu in care s-a inciUcat legislati« primard, respectiv, legi sau ordonante", conchizand ca "reiese ca societatea ramane neaparata infala unor
astfel de practici dupa decizia Curpi Constttutionale de anul trecut",in continuare a dat
cateva exemple din dosarele DNA, subliniind ca, "urmare a deciziei Curtii Constitutionale anterior mentionate, in anul 2017 aufost inchise 245 de dosare si 188 milioane euro - prejudiciile din bani publici - nu mai pot fi recuperate pentru bugetului
statului. Pe langa pierderile de milioane de euro din bugetu! statului, intreaga societate va privi cum cei cu functii publice vorfi ocupati cu satisfacerea unor interese foarte diferite de interesul comunitiifii. $i atunci lansiim 0 legitimii tntrebare: in contextul modificarilor preconizate ale legislatiei referitoare la abuzul in serviciu ~i in condi/ii!e in care milioane de euro sunt pierdute de societate prin astfel de fapte, se justifica limitarea acestor investigtuii?"
Prin aceste afirmatii ~i intrebarea lansata in finalul discursului, procurorul sef DNA a eontestat, practic, in mod oficial ~ipublic, caracterul general obligatoriu
7 http://www.pna.ro/comunicat.xhtml?id=8530
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Romania
Tel. +4037204 1999 www.iust.ro
Paglna 19 din 36
COD: FS-01-03-ver.J
MIN 1ST ER U L J U S'T ITIE I
al deciziilor Curtii Constitutionale, cata vreme a ridicat problema caraeterului "[ustiflcat" al limitarii cons aerate prm aceste decizll. Or, art.147 din Constitutie consacra caracterul general obligatoriu al deciziilor Curtii Constitutionale, iar examenul pe care aceasta 11realizeaza este unul de constitutionalitate, iar nu de oportunitate.
Procurnrul sef DNA a contestat astfel insa~i Constitutia tarii, apreciind, in mod unilateral, asupra neeesftatii incrimindrli un or fapte care, potrivit deciziilor Curtii Constitutiouale, este eontrara Constitutiel. Este evident ca luarea de pozitie
a dnei Laura Kovesi, in acel context, nu a fost una de analiza ~i identificare a unor solufii in lumina deciziilor Curti], ci de critid Iati~a a acestora, in pofida intregului cadru constitutional care contureaza rolul ~icompetenta Curtii Constitutieuale.
Afirmatiile de la Forumul Romania Moldova nu sunt singulare. Ele au fost reluate in mai muite randuri In mass-media". Astfel, In articolul intitulat " Kovesi: Prejudicii de 188milioane de euro in dosare de abuz in serviciu nu mat pot ji recuperate din cauza deciziei CCR", titlu sau continut fala de care procurorul sef al DNA nu a reactionat In
niciun fel, se relateaza ca procurorul sef al DNA, Laura Codruta Kovesi, a declarat, Ia 0
dezbatere organizata de Grupul pentru Dialog Social, di in acest an, din cauza deciziei Curtii Censtitutionale a Romaniel (CCR) de redefinire a abnzului in serviciu, 245 de dosare au fost clasate, iar prejudicii de 188 de milioane de euro din aceste dosare nu mai pot fi recuperate, intrucat faptele nu mai pot fi cercetate. Aceasta a precizat ca efectele pot fi si mai mari daca se opereaza aite modificari in ceea ce priveste aceasta infractiune, "Daca aceste efecte s-au produs doar printr-o decizie a CCR, ce se lntampla daca modificam ~inotiunea de functionar public, daca instituim un prag minim la abuzul in serviciu sau daca facem alte modificari in ceea ce priveste incriminarea infractiunii de abuz in serviciu alaturi de cea de luare de mita?", a mai spus Kovesi. Totodata, procurorul sef al DNA a mai afirmat ca infractiunea de abuz In serviciu exista in Codul Penal din Romania din 1968, au fost condamnati mii de functionari, dar aceasta discutie a aparut "brusc, In acest an".
Este 0 contestare a decizdlor Curtii Constitution ale ~i un refuz ferm al unei schhnbari de politicii legislativa, proeurorul ~efDNA erijandu-se astfel ~i in legiuitor
8 http://adevarul.ro/news/evenimenVkovesi-preJudicii-188-milioane.euro-dosare•abuz-scrviciu-nu-mai-recuperatc-cauza•deciziei
ccr- J 5a1481ge5 ab6550cb 864d44 alindex. htm I
Str. Apolodornr. 17, sector 5, 050741Bucure~ti,Romania
Tel. +4 037 2041999 www.just.ro
Paglna 20 din 36
COD: FS•01•03•ver.3
1\I\lf'\lISTERUL JtJST1T1EI
~i in Curte Constitutionala deopotriva, Singurul obiectiv pare a fi, ill continuare, condamnarea a mii de functionari, cu incalcarea prineipiului Iegalitatii, legea in sine fiind contestata, reducandu-se totul la nivelul unei simple discutii aparute ...brusc. Or, nici deciziile Curtii Constitutionale ~i nici legea nu constituie "simple discutii" ci unicul temei al actiunii procurorilor ~i al incriminarii faptelor, intr-un stat de drept.
12) Contestarea autoritatii si actelor Parlamentului
La inceputul anului 2017, proeurorul ~efDNA a declarat pentru postul BBC ea se teme de desflintarea DNA, avertizand, intr-un interviu pentru postul britanic, asupra unui "rise urias la adresa sistemuluijudiciar, zilnic", evocand faptul ca se teme de modificari legislative care pot afecta lupta impotriva coruptiei, modifica jurisdictia sau desfiinta directia pe care 0 conduce".
De-a lungul anului discursul sau intern si extern a evoluat catre un atac furibund la adresa institutiilor, politicienilor, oamenilor de afaceri. Intr-un interviu acordat Euronews'", procurorul ~efDNA s-a Jansat intr-o critica dura a adresa unor preiecte de legi aflate in dezbatere parlamentara, acuzand deopntrfva politicienii ~i oamenii de afaceri ca lovesc impotriva efortului de curatare a uneia dintre eele mai corupte
tari din Uniunea Enropeana. Sunt afirmatil foarte grave, nesustinute macar cu
vreun exemplu concret din proiecteJe de legi, afirmatli de natura a afecta nu doar imaginea justitiei din Romania, ci ~i a tarii. Articolul citeaza, de asemenea, 0 alta afirmatie extrem de grava a proeurorului sef DNA, potrivit careia votul legilor justitiel va avea un series impact asupra independentel justitiei ~iva avea ca rezultat controlul politic al activitatii procurorilor ~i obstructienarea luptei impotriva eeruptiei, in acelasi articol s-a acreditat 0 mobilizare a sistemului format din politicieni ~i oameni de afaceri care s-ar simti amenintati ~i din acest motiv ar avea interesul mentinerii controlului asupra resurselor publice.
Si mai recent, intr-un interviu acordat ziarului Libertatea, acelasi precuror sef al
DNA a sustinut ea medificarile legislative discutate in Parlament sunt de fapt "un
9https:llwww.digi24.rolstiri/actualitate/justitielkovesi-a-declarat-pentru-bbc-ca-se-teme-de-desfiintarea-dna-667006
10 http://www.euronews.com/20 17/11 124/-Wlbelievable-attacks-trying-to-derail-romania-s-anti- corruption-drive-claim
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucurestt, Romania
Tel. +4 037 204 1999
www.jusuo
Pa!!ina 21 din 36
COD: FS•01-03-ver.3
MI N IS'rERU L J US'TIT' EI
pretext pentru a elimlna eapacitatea organelor de urmarire penala de a descoperi ~i de a dovedi infractiuni", ~i ca "lupta antieoruptie va fi terminata"!', relevand 0 temere obsesiva, in esenta, pentru pierderea cendueerii instltutiei DNA.
13) Critiei vehemente formulate eu referire la uncle propuneri de modificare legislativa; solutiile legislative respective au fost dovedite ulterior ca fiind constitutionale
Din aceasta perspectiva, eritiei vehemente au fost formulate de Laura Codruta Kovesi eu privire la propunerea legislativa de infiintare a Sectiei pentru investigarea infractiunilor din Justitie, or, Curtea Constitutionals a constatat constitutionalitatea acestei modificari legislative'", exact ill raport de critici care ridicau problema diminuarea competentei Directiei Nationale Anticoruptie,
Tot astfel, mai recent, intr-un alt interviul", s-a retinut ca Laura Codruta Kovesi a afmnat ca legile justitiel VOl' avea un efect devastator. In cuprinsul interviuluiinsa, sunt date exemple de presupuse modificari ale legislatiei penale, fiind redate distorsionat, aproape caricatural, reduse la absurd propuneri de amendamente la aceasta (ex: dezincriminarea marturiei mincinoase).
Fara a reda In detaliu numeroasele iesiri publice ale procurorului sef DNA cu privire la legile justitiei, aflrmatifle de 0 gravitate fad precedent ~i nereale ale sefei DNA au afectat iremediabil imaginea Romanlei, Acestea sunt de natura sa creeze 0 imagine deformata, falsa, asupra realitatii de fapt ~i de drept din Romania, iar exemplele pot continua. Eu insumi am constatat efectele devastatoare ale tuturor acestor iesiri publice, cu prilejul participarii la dezbaterea care a avut loc in Parlamentul European, la Strasbourg, in data de 7 februarie 2018, pe marginea presupuselor amenintari
la adresa statului de drept ill Romania. Am avut un numar mare de intalniri cu
11 https:/Iwww.stiripesurse.rolkovesi-desfiinteaza-modificarile-aduse-Iegilor-justitiei---Iupta-anticoruptie-va-fi-terminata---
_1238002.html
12 A se vedea Decizia ill.33 din 23 ianuarie 2018, par.125-128
13 https:ffwww.libertatea.rofstiri/ora-1200-procurorul-sef-al-dna-vine-la-interviurile-Jibertatea-Iive-laura-codruta-kovesi-va-vorbi
despre-controversateJe-legi-ale-justitiei-2077192
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 sucuresn, Romania
Tel. +4 037 204 1999
www.Just.ro
Pagina 22 din 36
COD: F$-01•03 -ver. 3
MINISTERUL JUSTI'TIEI
reprezentanti ai diverselor grupuri politice ~i a trebuit, de fiecare data, sa lamuresc ceea ee dna Laura Codruta Kovesi a acreditat in mod fals. Am realizat distinctia dintre legile justitiei ~imodificarea legislatiei penale, am explicat ca legile justitiei nu incrimineaza ~i nici nu dezincrimineaza, si ca in privinta Iegislatiei penale, exista diverse propuneri de modificare care urmeaza a fi luate in dezbatere. Am explicat ca in Romania exista 0
Constitutie, proceduri constitutionale, instrumente de control reciproc, control de constitutionalitate, parghii ale presedintelui Romaniei. A trebuit sa demontez convingerea falsa ca a fost dezincriminata marturia mincinoasa sau ca persoanele acuzate de coruptie
sunt exceptate de la arestarea preventiva. Toate aceste idei false au fost generate, intre altele, ~i de numeroasele interventii, iesiri publice, interviuri la posturi nationale ~i internationale date de Laura Codruta Kovesi.
Confuzia creata deliberat de procurorul sef DNA s-a vazut ~i in dezbaterea in Parlamentul European care, din nou, desi se pretindea a fi ell privire la justitie, a vizat pretinse modificari ale legislatiei penale care nici macar nu au fost dezbatute.
Confuzia creata de procurorul sef DNA se vede si in reactia unor organisme precum GRECO, care au declansat mecanisme extraordinare de evaluare a legilor justitiei, pe temeiul unei pretinse amenintari a acestora la adresa luptei impotriva coruptiei,
Noua ambasadori au venit Intr-c singura zi la Ministerul Justitiei pe baza acelorasi suspiciuni iar legile justitiei au devenit subiect de "ingrijorare" predilect al unor Ambasade si publicatii internationale.
Chiar daca Guvernul Romaniei, cei doi presedinti ai Camerelor Parlamentului, parlamentarii europeni romani, eu in calitate de ministru al justitiei am reactionat ca replica la aceste afirmatii grave, solicitand expres sa se arate care prevedere din legile
justitiei este de natura a conduce la 0 subordonare politic a a justitiei i;lica lupta impotriva
coruptiei este chiar un obiectiv asumat de statuI roman, efectele iesirilor sefei DNA au ramas si se produc in continuare.
Chiar daca cele trei legi ale justitiei au trecut prin filtrul Curtii Constitutionale, si chiar daca in putinele neconstitutionalitati constatate, nu este yorba de subordonari
Str. Apolodor nr, 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Romania
Tel. +4037204 1999
www.just.ro
Paglna 23 din 36
coo: FS-01-03-ver.3
MINISTERUL JUS•ITflEI
politice sau "ingenuncheri" ale luptei impotriva coruptiei, efectele iesirilor sefei DNA au ramas ~i se pro due in eontinuare.
Chiar dupa deciziile Curtii Constitutionale, ehiar ~i dupa luarile de pozitie ale reprezentantilor Parlamentului si Guvernului, procurorul sef DNA continua denigrarea tarii, cu sfidarea oricaror reguli de deontologie, obligatie de rezerva, exigente ale statului de drept, calificand actiunile autoritatilor menite sa corecteze aceasta dezinforrnare, dupa cum urmeaza: "asistam la un festival disperat al inculpatilor"14.
Sunt cateva exemple care demonstreaza, cu prisosinta, ca prin atitudine, acte, afirmatii, luari de pozitie denigratoare in mod fati~ a instltuttilor romane, a Romanie], procurorul sef al DNA a depa~it in mod evident ~i masiv relul, competentele sale, incalcand regulile de minima deontologie profesionala, care Ii impun sa nu participe la emisiuni audiovizuale, manifestari cu caracter politic ori a celor
de natura sa stirbeasca independenta justitiei, ~i sa se abtina de la orice acte sau fapte de natura sa compromita demnitatea lor, dar si a altora, in functie ~i in societate.
Procurorul sef DNA discrediteaza in mod din ce in ce mai virulent autoritatile
romane si Romania, creand imaginea unui stat profund corupt, eu 0 singura institutie eficienta - DNA, dar care ar fi in pericol sa fie desfiintata, iar daca nu desfiintata, lipsita total de instrumentele de a actiona, Se poate afirma ca, astfel de actiuni, care se bucura de credibilitate in randul populatiei si al partenerilor extemi, tocmai datorita faptului ca DNA a functionat cu bune rezultate 0 perioada de timp, ridica problema afectarii interesului national.
14) incilcarea rolului si locului procurorilor intr-un stat de drept. Acreditarea Dnni alt statut al procurorului decat eel consacrat de Constitutie
Analizand, in context, structura institutionala a puterii, retinem ca, in Romania, puterea legiuitoare este exercitata de ParI ament, caracterizat de art.61 din Constitutie ca fiind "organ reprezentativ suprem" si "unica autoritate legiuitoare a fiirii", puterea executiva de catre Guvem, care, in conformitate cu art.1 02 alin.(l) din
14 https: Ilwww.hotnews.rolstiri-csential-22286355-19-30-scfa-dna-laura-codruta-kovcsi-sustine-conferinta-presa.htm
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Romania
Tel. +4037204 1999
wwv.t.jlJst.ro
Pagina 24 din 36
COD: fS-Ol•03•ver.3
MIN IST'ER_UL J usrrr: EI
Constitulie,"potrivit programului sau de guvernare acceptat de Parlament, asigura realizarea politicii interne si externe a larii # exercita conducerea genera/a a administratiei publice" ~i Presedinte care, potrivit art.80 alin.(1) din Constitutie, "reprezinta statui roman si este garantul independentei nationale, al unitati! si al integritiitii teritoriale a larii", iar puterea judecatoreasca de catre instantele judecatoresti, art. 126 alin.(l) din Constitutie stabilind In aeest sens ea "Justitia se realizeazaprin Inalta Curte de Casaiie # Justttie si prin eelelalte instantejudecatoresti stabilite de lege. " Cat priveste Ministerului Public, acesta nu apartine nici puteri legislative, nici celei executive, nici celei judecatoresti, Potrivit Constitutiei Romaniei, Ministerul Public face parte din autoritatea [udecatoreasea, iar nu din puterea [udecatoreasca sl, prin urmare, nu exereita aceasta putere ~inici nu benefieiaza de garantiile specifice puterii judecatorestl, Potrivit art. 132 din Constitutia Romaniei, "(l)Procurorii f# desfasoard aetivitateapotrivit principiului legalitatii, al impartialitatii si al controlului ierarhic, sub autoritatea ministruluijustitiei. (2) Functia de procuror este incompatibilii cu orice alta Junette publica sau privata, cu exceptia functiilor didactiee din inva/amantul superior."Aspectele referitoare la statutul procurorilor sunt dezvoltate In Legea nr.303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata ill Monitorul Oficial
al Romaniei, partea I, nr.826 din l3 septembrie 2005, care stabileste ca ambele eategorii profesionale apartin magistraturii, definita ea fiind aetivitatea judiciara desfasurata de judecatori In scopul infaptuirii justitiei si de procurori in seopul apararii intereselor generale ale societatii, a ordinii de drept, preeum ~ia drepturilor si libertatilor cetatenilor.
Distingand sub acest aspect intre procuror ~i judecator ~i garantiile specifice, Comisia de la Venetia" (anexa 8) a retinut ca «29. Trebuie realizata 0 distinctie clara intre 0 posibila independentii a parchetelor sau Procurorului General fata de statutul procurorilor, altii decat procurorului general, care sunt mai degraba .unaonomi " decaf tndependerue. "Autonomia " se referii la parchete, iar "independenta" priveste procurorii considerati in mod individual. 30. Gricefel de .Jndependenta" aparchetelor, in fnsa~i esenta sa, difera ea intindere de cea a judecatorilor. Elementul principal al acestei independente "externe" a parchetelor sau a Procurorului General, consta in
15 COMISIA EUROPEANA PENTRU DEMOCRATIE PRIN DREPT (COMISIA DE LA VENETIA) RAPORT PRlVIND STANDARDELE EUROPENE REFERITOARE LA INDEPENDENTA SISTEMULUI JUDlCIAR: PARTEA ll- ORGANELE DE uRMARIRE PENALA Adoptat de Comisia de la Venetia la cea de-a 85 a sesiune plenara (Venetia, 17-18 decembrie 2010)
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucurssti, Romania
Tel. +4037204 1999 www.just.ro
Pagina 25 din 36
COD: FS•01•03•ver.3
MINISTERUL ]US'TTfl EI
imposibilitatea executivului sa dea instructiuni in cauze individuale Procurorului General (~idesigur, direct altor procurori). Instructiunile de ordin general, cum ar fi de exemplu cele de a instrumenta cu severitate si celeritate anumite tipuri de infractiuni, sunt mai putin problematice. Asemenea instructiuni pot fi considerate ca un aspect de politica care poate fi decis in mod corespunzator de Parlament sau Guvern. CDL AD(2010)040 8 31. Independenta organului de urmdrire penala trebuie privita distinct,
de orieefel de "independenta internd" a procurorilor, altii dedit Procurorului General. intr-un sistem de subordonare ierarhica, procurorii sunt obligati sa respecte ordinele, indrumarile st instructiunile date de superiorii lor. Independenta, in acest sens restriins, poatefi privitli ca un sistem unde exercitarea activitlifi/or legale de catre procurori, allii dedit procurorul general, nil necesitd obtinerea aprobliriiprealabile a superiorilor sail o conflrmare a actlunilor lor. Procurorii, altii dedit procurorului general, se bucurii adesea mai degrabii de garaniii inprivinta neimpliciirii superiorului ierarhic. 32. Pentru a evita instructiuni neadecvate, este esentiala dezvoltarea unei liste care sa cuprindii asumarea de garantii de neinfluientare a activitatilor procurorului. Neirfluientarea presupune asigurarea faptului cil activitatile procurorului in faza de judecata nu sunt supuse nici presiunilor externe nici altor presiuni nepotrivite sau ilegale interne venite din interiorul sistemului de parchet . Asemenea garantii ar trebui sii vizeze numirea, raspunderea disciplinariileliberarea din functie, dar §i reguli specifice privind managementul de caz ~i mecanisme de luare a deciziilor. "
Contrar statutului deja consacrat la nivel constitutional ~i european, intr-un alt
interviu'", procurorul ~efDNA a declarat "ca exista 0 incercare de a ereste autoritatea ministrului Justitiei asupra activitatii procurorilor, ceea ce va afecta grav independenta acestora", Or, am aratat pe larg ~i eare este pozitia eonstitutionala a ministrului justitiei, ea nu a fost consacrata acum, ci de legiuitorul constituant ~i am mai ararat ~i statuarile ferme ale Comisiei de Ia Venetia in privinta lipsei unei independente a procurorului in sensul dat acesteia pentru judecator. In mod fals seful DNA induce ideea unui statut constitutional identic sub aspectul garantiilor de independenta intre [udecator ~i proeuror ~i a unei incercari a autorftatilor romane de a schimba acum, prin legile justitiei, acest lucru. A~a cum am aratat ~i0 subliniem din nou, procurorii nu infaptuiesc justitia, nu fae parte din puterea judecatoreasca,
16 http://www.aktuaI24.rolkovesi-desfiinteaza-argumentele-lui-tudorel-toadel.-cu-o-logica-de- fier -de-sunt
atat -de-stupide-si- rau- intentionate- propunerile-lui -si-ale-coalitiei/
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Romania
Tel ... 4 037 204 1999 www.just.ro
Paglna 26 din 36
COD: FS-01-03 -ver. 3
MINIS'rERUL JUS'TITIE!
nu au ~i nu pot avea acelasi statut precum judecatorii, iar Comisia de la Venetia subliniaza clar acest lueru,
Comisia de la Venetia a mai retinut, intre altele, ~i calitatile cerute procurorului "14. Avdnd in vederefaptul ca procurorul actioneaza in numele societatii ca intreg si datorita consecintelor grave ale condamnarii penale, acesta trebuie sa actioneze la standarde mai inalte dedit parjite din procesele civile. 15. Procurorul trebuie sa actioneze in mod corect ~i impartial. Chiar ~i in sistemele care nu recunosc calitatea de magistrat a procurorului, acesta trebuie sa actioneze intr-o maniera judiciara. Rolul procurorului nu este aeela de a obtine 0 eondamllare pellalii eu orice Jl!4.. Procurorul trebuie sa puna la dispozitia instantei toate probele credibile §i disponibile si nu poate alege ceea ce se potriveste. Procurorul trebuie sa dezvaluie tot probatoriul relevant inculpatului ~i nu numai probele care sprijilla acuzarea. Atunci
ciind probele care tind sii favorizeze acuzatul nu pot fi dezviiluite (de exemplu jiindca
ar compromite siguranta unei alte persoane) este obligaJia procurorului de a inceta urmdrirea pen ala. 16. Aviind in vedere consecintele grave ale unei condamniiri penale pentru 0 persoanii, chiar ~iatunci ciind procesul penal se jinalizeazii printr-o achltare, procurorul trebuie sa decida in mod corect atunci eand decide punerea sub acuzare ~i pentru ee anume. 17. Unprocuror, lafel ca si judecdtorul, nupoate instrumenta un caz in care are un interes personal si poate ji supus unor anumite restrictii cu scopul de-i asigura impartialitatea §i integritatea sa. 18. Aceste atributii arata cu necesitate faptul ca pot oeupa functia de procuror numai persoanele cu un caracter bun si inaltii finutii moralii. Calitatile cerute unui procuror, sunt similare cu cele alejudecatorilor st impun existenta unor proceduri adecvate de numire si promovare. La nevoie, procurorul, ca si judeciitorul, va avea oeazia de a lua anumite decizii nepopulare care pot.fi subiectele criticii in mass media §i pot de asemenea deveni subiect de controversa politicii. Din aceste motive, este necesar sa se asigure un mandat adecvat si proceduri specifice pentru promovarea, raspunderea dtsciplinarii §i eliberarea din functie care vor garanta astfel ciiprocurorii nu VOl' .fi victimizati pentru luarea unor decizii nepopulare. 19. Bineinteles, atunci cand procurorul nu respeetii standardele ce i se cer, un judeeiitor impartial poate Ii abilitat sa remedieze raul asttel produs. eu toate acestea. nu poate fi garantat un astrel de remediu. iar prejudieiile produse pot Ii (oarte mar;' Este evident cii un sistem
in care atat judeditorul cat 5; procurorul aejioneazii respectdnd cele mal inalte
Str, Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Romania
Tel. +4 037 204 1999
www.iust.ro
Pagina 27 din 36
COD; FS•01-03•ver.3
MINls"rERUL JUS'TITIEI
standarde de integritate si impartialitate presupune 0 mai mare protectie a drepturilor omului dedit un sistem care se bazeaza pentru aceasta numai pe judeciitori."
Ministerului Public II revine, deopotriva, obligatia de loialitate constitutionala, Insemnand atat respect ~i colaborare cu celelalte autoritati ale statului, respectiv abtinerea de a le incalca prerogativele stabilite de lege sau de a se prevala de garantii care le sunt configurate de cadrul constitutional ~ilegal. Potrivit Comisiei de la Venetia, "41. La fel ca orice autoritate de stat, inclusiv judecatorii, parchetul trebuie sa fie responsabil in
lata publicului. Un mijloc traditional de a asigura aceastd responsabilitate este controlul exercitat de ciitre executiv, care ofera legitimitate democraticd indirectd prin dependenta executivului de cei alesi in Parlament. Un alt mijloc este controlul de ciitre
un consiliu al procurorilor, dar acesta nu poate fi un instrument de purd auto-guvernare,
ci unul a carui legitimitate democraticd provine din alegerea a eel putin unet pant din membrii sai de catre Parlament. 42. in multe sisteme exista un sistem de responsabilttate in/ala Parlamentului. in larile in care procurorul general este ales de catre Parlament, aceasta are adesea oJ; puterea de a-I demite."
Tot Comisia de la Venetia, in acelasi Aviz, atrage atentia asupra "pericolelor
unor puteri excesive ale parchetelor pentru independenta puterii judeciitore~ti", aratand ca "71. Trebuie facuta 0 distinctie intre interesele celor care reprezinta puterea tn stat ~i interesul public. [ ..J72. Pe parcursul activitiiJii sale cu privire la anumite state, Comisia de la Venetia a crlticat uneori puterile excesive ale parchetelor. in sistemul sovietic, parchetul a reprezentat un mijloc puternic de a controla puterea judecatoreascii si, ciitorva state,incii existii riimiqiJe ale acestui sistem. Existii riscul ca un parchet ultra
puternic sa devinii 0 autoritate distinctii,fiirii niciunfel de responsabilitate. Unul dintre scopurile prezentului raport este tocmai evitarea acestui rise. 73. Aspectul de mai sus este strdns legat de fntrebarea: ce prerogative (puteri) trebuie sa aibii parchetul? Exista argumente foarte puternice pentru a conferi parchetelor prerogative Ie urmartrii penale, dar nu si alte prerogative de supervizare care se intdlneau mai ales in CDL-AD (2 010)040
15 sistemele de tip "procuratura". Aceastd problema este de fapt 0 problema de "checks and balances" in interiorul sistemului. in oriee caz, actele procurorilor care au implicatii asupra drepturilor omului, cum sunt perchezitia sau arestarea, trebuie sa ramona sub controlul judecatorilor. in unele state, exista 0 "inclinaJie spre urmdrire" dici se pare cii astjel de cereri din partea procurorilor sunt admise aproape automat. Aceasta
reprezintii un pericol nu numai pentru respectarea drepturilor persoanelor in cauziJ,
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucure~ti,Romania
Tel. +4 037 204 1999
www.just.ro
Pagina 28 din 36
COD: FS•01•03,ver.3
MI N ISTERUL ]US'rJTIEI
dar mai ales pentru independenta puterii judeciuoresti ca sistem. 74. Desi este normal si permisibil ca organelor de urmiirire penala sa controleze cercetarea penald, in anumite situatii neexercitarea de cafre procuror a acestui control reprezintd, in sine, 0 posibilitate de reducere a puterilor excesive de care poate abuza aceasta autoritate. Desi, exista deficiente ale sistemelor in care procurorul si anchetatorul sunt separati, un avantaj al acestui model este reducerea riscului abuzului de putere din parte a unei institutii excesiv de puternice. Pe de alta parte creste riscul ca politia sa abuzeze de puterile sale. "
intr-un stat de drept, procurorul, chiar ~i sef al DNA trebuie sa respecte princlpiul Iegahtatll. Potrivit Curtii Constitutionale, "principiul legalitatii este, in sensul atribuit de Legeafundamentala, specific activitatti procurorilor, care, in virtutea acestuia,
au obligatio ca, in exercitarea atributiilor previizute de lege, sa urmeze in mod obligatoriu dispoziiiile legii, /arli posibiluatea de a actiona intemeindu-se pe cruen; de oportunitate, fie in adoptarea unor masuri; fie in alegerea procedurilor. (Decizia nr. 385 din 13 aprilie
2010, M Of nr. 317 din 14mai 2010); "procurorul, indiferent defapte saufaptuitori, este pnut de respectarea tuturor garan/iifor de legalitate ii imparpalitate cerute de art. 132 din ConstituJie ii este obligat ca, in cadrul activitlipi judiciare, sa reprezinte interesele
generale ale societlil;;, sa apere ordinea de drept, precum # drepturile §i libertaple
cetliJenilor (Decizia nr. 171 din 2 martie 2010, M Of nr. 167 din 16 martie 2010); "imparJialitatea este un corolar al princlpiidui legalitlipi ii riispunde, ca ii acesta, exigenlei asigurarii egalitapi cetlilenilor in/ala legii,/ormulatii in Constitulie, cu statut de drept 'fundamental, in art. 16. Din acest principiu rezulta ca procurorul, in calitatea sa de reprezentant al intregii societaii, de apariitor al ordinii de drept, pre cum st al drepturilor si ltbertatilor cetatenilor, are obligatia sa l§i exercite actiunea cu obtectivitate.fiirii alt scop general prestabilit si flira partinire in favoarea statului sau a vreuneia dintre par/fie din
proceselejudiciare la care participii" (Decizia nr. 311 din 14 iunie 2005, M Of nr. 749
din 17 august 2005).
Altfel spus, procurorul nu trebuie sa actioneze ell patima, invinovatind legiuitorul sau instanta constitutionala de politica legislativa, respectiv deciziile pronuntate, eu motivarea ca nu mai poate urmari penal anumite fapte, ci trebuie sa respecte politica
legislativa, cadrullegal si deciziile Curtii Constitutionale. Asistam la 0 deturnare a ordinii
constitutienale ~i a statului de drept, in care DNA, prin procurorul sef dispune
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Romania
Tel ... 4 037 204 1999 www.just.ro
Pagina 29 din 36
COD: FS•Ol-03•ver.3
MINISTERUL JUSTITIEl
legiuiterului, autoritatilor executive, Curtii Constitutienale conduita de urmat, culpabilizflnd aceste institati] pentru pretinse prejudieieri ale bugetului neconstatate de vreo instanta de [udecata, comportament care sustine revocarea din funotie a acestuia.
15) incercarea de a obtine condamnari cu orice pret
Pentru a obtine condamnari cu orice pret, procurorul sef al DNA a Intrat, se pare, mtr-un razboi personal cu Parlamentul, Guvernul, Curtea Constitutionala, cu politicienii ~i oamenii de afaceri, eu totii culpabilizati pentru pretinse interese obscure, de natura sa anihileze lupta anticoruptie,
In spatiul public sunt deja de notorietate afirmatii de genul "sa decapati
institutional in dosarul acela cu casele si sa ajungem la domnul premier care a semnat contractele alea. Asa-mi doresc" .. "Eu dupa decizia Curtii Constitutionale mi-as fi dorit sa iesim cu un dosar cu un ministru, ca mii gdndesc cii totusi presiim".
Procurorul-sef al DNA declara ca nu Ii apartin unele afirmatii, In legatura
inregistrarile prezentate in spatiul public, au fost constituite doua dosare penale si 0
verificare a Inspectiei ludiciare care s-a incheiat cu Rezolutia din 09 ianuarie 2018.
Inspectia Judiciara, pe baza probelor administrate, a constat ca:
- inregistrarile sunt din sedinta de lueru operativa din data de 30.03.2017, organizata la sediul DNA, in urma careia s-a intocmit un proces verbal care a fost clarificat "confidential";
- cat priveste alterarea continutului inregistrarilor, aceasta nu a fost confirmata in maniera juxtapunerii sau colarii de catre constatarea tehnico-stiintifica sau de expertiza criminalistica;
- "rezulta dincolo de orice indoiala rezonabila, ca in cadrul sedintei de lucru din data de
30.03.2017, procurorul sef al DNA a facut afirmatii de natura a aduce atingere onoarei sau probitatii profesionale ~iprestigiului justitiei",
-"subzista conditiile legale pentru ... exercitarea actiunii disciplinare fata de dna Laura
Codruta Kovesi .. pentru abaterea disciplinara prevazuta de art.99 lit.a) din Legea
30312004"Y
Acest tip de atitudine, transmisa si angajatilor DNA transpare, de altfel, si din
Raportul Inspectiei Judiciare pe care l-am invocat unde, la pag.182, se reline invocarea
17 Raportul a fast comunicat Ministerului Justitiei - nr. lucrare 4759/IJI912/DIP/2017
Str, Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Romania
Tel .• 4 037 204 1999
www.just.ro
Pagina 30 din 36
COD:FS•01•03•ver.3
MINISTERUL JUS'TTfIEI
unui comportament "patimas" manifestat de unii procurori DNA, afectand buna functionare a acestei institutii, citam din Raport: "fiind apreciat de catre 0 parte din judecatorii Curtii de Apel. .. ca fiind mod de presiune, aspect pe cafe l-au adus la cunostinta conducerii".
Or, nu intamplator Comisia de la Venetia subliniaza ca rostul procurorilor nu e
de a obtme 0 condamnare eu once pret. Pentru ca dincolo de acte procesuale si procedurale sunt oameni, drepturile ~i libertatile fundamentale, viata acestora. Respectarea legii ~i calitatea actelor procurorului sunt tot atatea garantii ale drepturilor ~i libertatilor fundamentale ale omului si cetateanului. Sa nu neglijam condamnarile la care este expus statuI roman la Curtea Europeana a Drepturilor Omului ca urmare a unor astfel de acte si fapte.
16) Cresterea numarului de achitari. Sponrea cheltuielilor. Raportari eronate Numeroasele solutii de achitare din ultima perioada In dosarele DNA, deja de notorietate, chiar daca sunt puse in mod constant pe seama Curtii Constitutionale de catre conducerea DNA, pun In discutie modul In care conducerea DNA asigura respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale. Raportul prezentat Parlamentului va evidentia
situatia achitarilor din acest an, semnificativ mai mare decat In anii precedenti,
Aratam doar, in acest context, ca In conditiile In care alocarile bugetare per procuror, la nivelul DNA sunt cu aproximativ 75% mai mari decat mediala nivelul Ministerului Public sau la DIICOT, indicatorii de eficienta sunt sub media nationala. [Raport Ministerul Public 2016 - paginile 26, 27, 45, 105] In oricare metoda de calcul (cea eronata sau cea reala), rata de achitari a DNA este de aproximativ 5 ori mai mare decat media nationala la nivelul Ministerului Public. [Raport Ministerul Public 2016 - paginile 50 / Raport DNA 2016 - Capitol 10, pagina 34] Procentul de admitere de catre instanta de judecata a cailor de atac exercitate de DNA este cu aproximativ 25% mai mica decat media la nivelul Ministerului Public. [Raport Ministerul Public 2016 - pagina 57].
In plus, Rapoartele de activitate, prezentate public, cuprind inadvertente [extras Raport Ministerul Public 2016 - Ponderea achitarilor, indiferent de temei, din totalul trimiterilor In judecata, conform indicatorului stabilit de Consiliul Superior al Magistraturii, a fost de 10,54%" , " .... din 1.271 inculpati trimisi in judecata in cursul anului 2016, au fost achitati 134"] Rata de achitari aferenta anului 2016 se refera strict la achitarile definitive primite In anul 2016 raportat la rechizitorii cu care s-a sesizat instanta
In 20 16, ~i nu la hotararile definitive pronuntate de instanta in anul 2016. Cu alte cuvinte,
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Romania
Tel. +4 037 204 1999
www.just.ro
Pa!lina 31 din 36
COD:FS-01-03-ver.3
MINIS'T'ERlJL JUSTIT'IEI
rata achitarilor poate fi "stabilita" in functie de numarul de persoane trimise in judecata pe parcursul unui an, eu cat mai multe persoane sunt trimise in judecata de la an la an rezulta 0 rata a achitarilor mai scazuta, Rata achitarilor trebuie calculata in raport de hotararile judecatoresti pronuntate pe parcursul anului 2016, fata de to ate persoanele care au avut calitatea de inculpat. Astfel, avand in vedere numarul persoanelor condamnate definitiv in anul2016 (pagina 45 Raport Ministerul Public) de 879 si numarul persoanelor achitate 134, rata achitarilor este de 13,22% si nu de 10.54% [formula rata achitari =
134/(879+ 134)* 100] (anexa 9).
17) Lipsa de implicare a procurorului sef DNA in identificarea si eliminarea comportamentelor abuzive ale procurorilor
Reactiile la ultimele evolutii in privinta activitatii DNA, la acuzatiile grave din spatiul public privind activitatea procurorilor aeesteia evidentiaza, din nou, neintelegerea de catre proeurorul sef al DNA al rolului sau constitutional ~i legal.
Astfel, dezbaterile publice privind comportamentul abuziv/ilegal desfasurat de catre
procurori (ex: procurorul Negulescu) nu au determinat nicio reactie institutional a de asumare a unor investigatii efective. Procurorul sef DNA nu numai ca nu a luat masuri de verificare, Maturare a unui astfel de comportament, dimpotriva, in mod public a apreciat activitatea desfasurata de catre procurorul mentionat, contrar atributiilor si obligatiilor sale manageriale, deontologice, legale.
18) Lipsa de masuri in cazuri grave constatate de instantele de judecata - falsificarea transcrierii unor convorbiri telefonice
Acest comportament deosebit de grav este constatat chiar ~i de catre instantele de judecata, Astfel, de exemplu, in Dosarul 3441/1/2016 - Incheierea numarul 18 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie din Ianuarie 2017 ca urrnare a plangerii formulate de petentii Sturza Paltin Gheorghe ~i Zaharia Gabriela Rodica impotriva Ordonantei de clasare a PICCJ se constata "In ceea ce priveste amploarea sau cantitatea erorilor incluse in transcrierile certificate, Judecatorul constata ca in procesele verbale sunt multiple erori, petentii invocand aproximativ 1000 in 19 procese verbale"; " ... Sintagma 'spaga a doua' nu
numai ca are legatura eu obiectuI material al infractiunilor imputate petentilor, dar are si
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Rom!lnia
Tel. +4 037 204 1999
WW\II.just.ra
Pagina 32 din 36
COD: FS•01•03 -ver. 3
MIN I S I"E R U L JUS T•r '1.1 EI
amplitudinea de a constitui un probatoriu direct, util si eficient in raport cu acuzatia, elemente ce lipsesc in situatia sintagrnei 'faza a doua'".
19) Tergiversarea solutionarii cauzelor. eu eonsecinta prescrierii raspuoderii penale - exemplu - cazul Microsoft.
20) Lipsa de reactie in verificarea activitatii profesionale si conduitei uoor procurori
Recent, dupa alte dezbateri aprinse referitoare la situatia DNA Ploiesti, Laura Codruta Kovesi a convocat 0 conferinta de presa ill care a aeuzat "un festival al inculpatilor", practie neasumand institutional 0 reactie de verificare a celor sesizate.
Potrivit eomunicatului de pres a al Inspectiei judiciare din 12 februarie 2018 (anexa
10), Inspectia Judiciara s-a sesizat din oficiu ca urmare a aparitiei in mass media a unor informatii privind activitatea profesionala ~i conduita unor procurori de la Directia Nationala Anticoruptie - Serviciul Teritorial Ploiesti, In prezent, 0 echipa de inspeetori judiciari de la Directia de inspectie judiciara pentru procurori efectueaza verificari prealabile, in conformitate cu dispozitiile art. 45 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicata, cu modificarile ulterioare, pentru a se stabili daca exista indicii in legatura eu savar~irea unor abateri disciplinare. Asteptam rezultatele verificarilor, insa in privinta comportamentului sefei DNA, de neasumare a rolului sau institutional, a reactiei mai degraba politicianiste, lipsite de 0 minima deontologie profesionala, ne putem pronunta,
III. Coneluzie
Potrivit art. I din Constitutie, Romania este stat de drept. InRomania s-a dezvoltat amt componenta de prevenire cat si cea de combatere a coruptiei, Buna activitate a DNA din acest ultim punet de vedere este consemnata ill documente interne ~i internationale.
Standardul luptei anticoruptie nu trebuie si nu poate insa sa aeopere ~i sa protejeze
Str. Apolodor nr, 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Romania
Tel. +4 037 204 1999 www.jusLro
Pagina 33 din 36
COD: FS-01-03-ver.3
MIN 1ST'ER U I., JUS r I'! 'r E I
comportamente neconstitutionale, nelegale, defaimatoare Ia adresa Romaniei, a conducatorilor institutiilorpublice cu competente In privinta combaterii coruptiei,
Altfel spus, nu trebuie perpetuata aceeasi eroare consemnata ill Avizul Comisiei de la Venetia adoptat de Ia cea de-a 93-a Sesiune Plenara/Venetia, 14----15decembrie
2012, potrivit careia "73. in Romania culturile politice ~i constitutionale trebuie
dezvoltate. Demnitarii nu urmaresc intotdeauna interesele statului ca un intreg. in primul rand, a existat 0 lipsa de respectlata de institutii. Institutiile nu sunt privite separat de persoanele care Ie conduc. "
DNA trebuie sa continue sa functioneze in mod legal. DNA nu se identifica eu
procurorul sef al acesteia, ale carei actiuni, in cursul ultimului an, au demonstrat ca pot pune in pericol chiar institutia pe care 0 conduce, prin excesul de autoritate, comportamentul discretionar, sfidarea autoritatii Parlamentulni, a rolului ~i competentelor Guvernului, contestarea deciziilor Curtfi Constitutionale ~i a autoritatii acesteia. "Numai respectul reciproc poate duce la stabilirea unor practici mutual acceptate, care sunt in conformitate cu patrimoniul constitutional european si care permit unei tari sa evite si sa depaseasca crizele cu seninatate", a retinut Comisia de Ia Venetia. Or, conduita procurorului sef DNA a fost si este creatoarea unei crize lara precedent ill istoria recenta a acestei tari, care a facut din Romania, in mod fals, tinta unor mgrijorari, acte, fapte, declaratii, reactii institutionale, la nivel national, european, international, cu efecte in plan economic ~i social.
Procurorul sef DNA s-a folosit de buna-credinta a reprezentantilor forurilor intemationale, a cetatenilor acestei tari, raspandind in spatiul public informatii lara niciun suport real, legal, constitutional. Si-a creat 0 imagine de erou alluptei anticoruptie pe acest fundament al bunei-credinte, ~i al lipsei de informare. Aceasta situatie nu poate continua intrucat vorbim, deja, de interesele nationale ~i protejarea acestora, iar orice autoritate publica ce 0 va tolera ill continuare, i~i va asuma actiunile desfasurate in detrimentul interesului national.
Ca orice alt procuror, si procurorul sef trebuie sa ramana in rnatca lui constitutionala, sa i~i exercite prerogativele functiei cu buna-credinta, cunoscand ~l respectand legea, cunoscand si respectand Constitutia,
Atat prevenirea cat ~i combaterea coruptiei trebuie sa continue, insa in conformitate eu statul de drept. StatuI de drept este statuI in care actiunea fiecarei autoritati publice este reglementata prin lege, si se supune legii, in spiritul valorilor
democratice ~ial respectarii drepturilor omului.
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucuresti, Romania
Tel. +4 037 104 1999
www.just.ro
Paglna 34 din 36
COD: FS-01-03-ver.3
MINISTERUL JUSTI'TIEI
Nimeni nu este mai presus de lege. Lucrurile bune nu le justifica pe cele rele.
Trebuie sa dezvoltam ceea ce este bun ~isa eliminam ceea ce este rau.
Potrivit Comisiei de la Venetia "un exercitiu al puterii care conduce fa abuzuri, irationale sau nerezonabile, deciziile opresive incalcii statul de drept. Este contrara statului de drept exercitarea discretionara a puterii".
Toate elementele prezentate sustin cu prisosinta ca procurorul sef DNA, Laura Codruta Kovesi, prin toate faptele aici retinute, ~i-aexercitat ~ii~i exercita in mod discretionar functia, deturnand aetivitatea de combatere a coruptiei ~i institutia DNA de la rolul sau constitutional ~ilegal.
Pentru aceste acte ~i fapte, de netolerat intr-un stat de drept, in temeiul prevederilor art.54 alin.(4) coroborat cu art. 51 alin.(2) lit. b) din Legea nr.303/2004 privind statutul [udecatoriler ~iprocurorilor, declansez procedura de revoearea din funetie a procurorului ~efDNA, Laura Codruta Kovesi.
Prezentul raport, insotit de propunerea de revocare a procurorului sef DNA VOl'
fi transmise catre sectia de procurori a CSM, preeum si presedintelui Romdniei, pentru a decide, potrivit competentelor legale.
Str. Apolodor nr. 17, sector 5, 050741 Bucure~i, Romania
Tel. +4037204 1999
www.iusLro
Pagina 35 din 36
COD: FS•01•0J•ver.3
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu