Tutorial pentru intocmirea unui plan de afaceri
Planul de afaceri - cuprins
Ce
contine un plan de afaceri? Iata o intrebare necesara, dar pe care
intreprinzatorii mici si mijlocii o pun foarte rar. Cuprinsul unui plan de
afaceri este compus din patru sectiuni distincte: 1) descrierea afacerii, 2)
planul de marketing, 3)
planul managerial,
4) planul de management financiar.
Anexele planului de afaceri trebuie sa contina un rezumat al afacerii,
documentele anexe si predictiile financiare.
In
aceasta sectiune trebuie sa faci o descriere detaliata a afacerii tale. O
intrebare care merita pusa este: ce afacere am eu? Cand raspunzi la aceasta
intrebare, nu uita sa incluzi produsul, piata si serviciile, dar si o descriere
clara a ceea ce face afacerea ta unica (unique selling point). E bine de stiut
totusi ca, pe masura ce vei dezvolta planul de afaceri, probabil va trebui sa
modifici sau sa transformi intrebarile initiale.
Sectiunea
dedicata descrierii afacerii este impartita in trei subdiviziuni. Prima dintre
ele este descrierea propriu-zisa a afacerii, cea de-a doua descrie produsul sau
servicul pe care ai de gand sa-l oferi, iar cea de-a treia descrie localizarea
afacerii tale si de ce aceasta este necesara.
A.
Descrierea afacerii
· Forma
legala a afacerii: proprietate, parteneriat, corporatie. Licentele si permisele
de care ai nevoie;
· Tipul afacerii: comert, productie, serviciu;
· Ce este produsul sau serviciul tau;
· Precizeaza daca este o afacere noua, independenta, o achizitie, o extindere, o franciza;
· De ce va fi profitabila afacerea ta? Care sunt oportunitatile de dezvoltare? Va influenta franciza ritmul de crestere?
· Cand va fi lansata propriu-zis afacerea (ziua, ora);
· Ce ai aflat despre tipul de afacere in care te lansezi din surse externe (distribuitori, bancheri, publicatii de specialitate, etc.)
· Tipul afacerii: comert, productie, serviciu;
· Ce este produsul sau serviciul tau;
· Precizeaza daca este o afacere noua, independenta, o achizitie, o extindere, o franciza;
· De ce va fi profitabila afacerea ta? Care sunt oportunitatile de dezvoltare? Va influenta franciza ritmul de crestere?
· Cand va fi lansata propriu-zis afacerea (ziua, ora);
· Ce ai aflat despre tipul de afacere in care te lansezi din surse externe (distribuitori, bancheri, publicatii de specialitate, etc.)
Coperta
include numele, adresa, numerele de telefon si numele tuturor actionarilor. Nu
uita sa evidentiezi aspectul de unicitate (unique selling point) al afacerii
tale, de ce si in ce fel va atrage consumatorii. Pune in valoare orice idee sau
caracteristica noua care ar putea sa iti mareasca sansele de succes.
Descrierea afacerii trebuie sa evidentieze clar scopurile si obiectivele afacerii si sa arate de ce esti sau vrei sa fii in aceasta afacere.
Descrierea afacerii trebuie sa evidentieze clar scopurile si obiectivele afacerii si sa arate de ce esti sau vrei sa fii in aceasta afacere.
Produsul/serviciul
Incearca
sa prezinti beneficiile produsului sau serviciului oferit de tine din
perspectiva consumatorului. Un antreprenor de succes stie ce vrea consumatorul
sau cel putin are o idee despre asteptarile sale. Acest tip de anticipare ajuta
foarte mult la atingerea satisfactiei clientului si la formarea loialitatii
acestuia, si in mod sigur este o strategie buna de a depasi concurenta sau
chiar de a o inlatura.
Descrie:
· Ceea
ce vinzi;
· Ce beneficii aduce consumatorului;
· Ce produse sunt cerute si daca ele vor garanta vanzari constante;
· Ce aduce diferit produsul sau serviciul oferit de tine.
· Ce beneficii aduce consumatorului;
· Ce produse sunt cerute si daca ele vor garanta vanzari constante;
· Ce aduce diferit produsul sau serviciul oferit de tine.
Locatia
Succesul
sau esecul afacerii tale depinde foarte mult de locatia ei. Trebuie sa fii
aproape de consumatori: acestia sa aiba simtul accesibilitatii si al
sigurantei. Ia in considerare urmatoarele intrebari atunci cand scrii aceasta
sectiune:
· Care
sunt nevoile locatiei?
· De cat spatiu ai nevoie?
· De ce sunt de dorit zona si cladirea respectiva?
· Este usor accesibila? Se afla într-o zona cu transport in comun? Iluminarea stradala este adecvata?
· Exista segmente de piata sau demografice de interes?
· De cat spatiu ai nevoie?
· De ce sunt de dorit zona si cladirea respectiva?
· Este usor accesibila? Se afla într-o zona cu transport in comun? Iluminarea stradala este adecvata?
· Exista segmente de piata sau demografice de interes?
Marketingul
joaca un rol vital in investitiile de succes. Cat de bine faci marketingul
pentru produsul tau va determina succesul afacerii. Elementul cheie al unui
plan de marketing de succes este buna cunoastere a nevoilor, dorintelor si
asteptarilor clientilor. Identificind acesti factori, poti realiza o strategie
de marketing care iti va permite sa trezesti si sa satisfaci nevoile clientilor
tai. Identifica-ti clientii in functie de varsta, sex, venit, nivel
educational, rezidenta. La inceput, concentreaza-te asupra acelor clienti care
aproape sigur se vor indrepta spre produsul tau. O data cu extinderea numarului
de clienti, va trebui sa modifici si planul de marketing, pentru a-i include si
pe ceilalati.
Construieste planul de afaceri raspunzind la urmatoarele intrebari:
Construieste planul de afaceri raspunzind la urmatoarele intrebari:
· Cine
sunt clientii tai? Defineste-ti piata vizata.
· Piata pe care vei intra este in crestere?Constanta ? In declin?
· Poate fi extinsa piata?
· Cum iti vei atrage, mentine si creste cota de piata?
· Care este politica de preturi?
· Piata pe care vei intra este in crestere?
· Poate fi extinsa piata?
· Cum iti vei atrage, mentine si creste cota de piata?
· Care este politica de preturi?
Concurenta
Competitia
este un mod de viata. Suntem intr-o continua competitie pentru joburi,
promovari, burse, in sport si, practic, in fiecare aspect al vietii. Natiunile
sunt in competitie pentru a castiga consumatorul de pe piata mondiala; la fel
si proprietarii de intreprinderi mici si mijlocii. Mediul de afaceri este un
mediu volatil si inalt competitiv, de aceea pentru a avea succes, trebuie sa
iti cunosti foarte bine concurenta.
· Care
sunt primii tai cinci concurenti?
· Cine sunt concurentii tai indirecti?
· Cum sunt afacerile lor: constante, in crestere, in declin?
· Ce ai aflat din activitatile lor? Din publicitatea pe care si-o fac?
· Care sunt punctele lor tari si cele slabe?
· Prin ce difera produsul tau de al lor?
· Cine sunt concurentii tai indirecti?
· Cum sunt afacerile lor: constante, in crestere, in declin?
· Ce ai aflat din activitatile lor? Din publicitatea pe care si-o fac?
· Care sunt punctele lor tari si cele slabe?
· Prin ce difera produsul tau de al lor?
Monitorizeaza-ti
competitorii. Pastreaza dosare separate pentru fiecare in parte: reclame,
materiale promotionale, politica de preturi. Studiaza sloganele lor. Sunt
scurte, descriptive, atragatoare? Facand toate acestea te va ajuta sa iti
cunosti mai bine concurentii.
Politica
de pret si vanzari
Politica
de pret este o alta tehnica de marketing care te ajuta sa fi competitiv pe
piata. Studiaza politica de pret a concurentilor tai si vei stii daca preturile
tale se incadreaza in aceasi linie cu a concurentilor din zona ta de piata si daca
ei sunt la curent cu uzantele industriei.
Cateva
din strategiile de pret sunt:
·
costurile si preturile la vanzarea en-detail;
· pozitia competitiva;
· preturi sub cele ale concurentei;
· preturi peste cele ale concurentei;
· preturi aliniate;
· preturi multiple;
· costurile si preturile serviciilor (doar pentru afacerile cu servicii);
· pozitia competitiva;
· preturi sub cele ale concurentei;
· preturi peste cele ale concurentei;
· preturi aliniate;
· preturi multiple;
· costurile si preturile serviciilor (doar pentru afacerile cu servicii);
·
componenta serviciului
· costurile materiale;
· costurile de productie;
· costurile de regie.
· costurile materiale;
· costurile de productie;
· costurile de regie.
Cheia
succesului este sa ai o strategie bine planificata, sa-ti stabilesti politica
si sa monitorizezi constant costurile preturilor si operatiilor pentru a-ti
asigura profitul.
Publicitatea
si relatiile publice
Felul
in care iti promovezi bunurile si serviciile poate duce la ridicarea sau la
distrugerea afacerii tale. Avand produse sau servicii bune fara a le promova
este ca si cand nu ai avea nici un fel de afacere. Multi antreprenori lucreaza
sub influenta ideii gresite ca afacerea se promoveaza de la sine si
directioneaza banii care ar trebui folositi pentru publicitate si promovare in
alte arii de activitate.
Publicitatea
si promovarea constituie linia vietii pentru o afacere si trebuie tratate ca
atare.
Sa creezi unui plan care sa utilizeze publicitatea si networkingul (retele electronice de lucru, liste de discutii prin e-mail) inseamna sa-ti promovezi afacerea. Dezvolta un text scurt si descriptiv care sa identifice clar marfurile si serviciile tale, localizarea si preturile.
Sa creezi unui plan care sa utilizeze publicitatea si networkingul (retele electronice de lucru, liste de discutii prin e-mail) inseamna sa-ti promovezi afacerea. Dezvolta un text scurt si descriptiv care sa identifice clar marfurile si serviciile tale, localizarea si preturile.
Conducera
unei afaceri cere mai mult decat dorinta de a fi propriul tau sef. Necesita
dedicatie, perseverenta, abilitatea de a lua decizii si abilitatea de a te
descurca atat cu angajatii cat si cu finantele. Planul managerial (alaturi de
planul de management financiar si planul de marketing) pune bazele succesului
pentru afacerea ta.
La fel
ca si mijloacele fixe si echipamentele, oamenii sunt resurse - ei sunt cel mai
important bun al unei afaceri. Vei descoperi ca angajatii si echipa ta joaca un
rol important in toate operatiile afacerii tale. In mod consecvent, este
obligatoriu sa stii care sunt calitatile pe care le ai si cele pe care nu le
ai, de vreme ce va trebui sa angajezi personal pentru a suplini lipsurile tale.
De asemenea, este obligatoriu ca tu sa stii cum sa-ti conduci si sa-ti tratezi
angajatii. Integreaza-i in echipa. Tine-i la curent cu schimbarile si cere-le
mereu parerea despre acestea.
Angajatii
au adesea idei excelente care pot duce la acoperirea unor noi segmente de
piata, la perfectionari ale produselor si serviciilor deja existente sau la noi
linii de produse si servicii care pot sa imbunatateasca laturile mai putin
competitive.
Planul
tau managerial trebuie sa raspunda la anumite intrebari, cum ar fi:
· Cum
te ajuta experienta ta antreprenoriala in noua afacere?
· Care iti sunt slabiciunile si cum poti sa le compensezi?
· Cine va face parte din echipa manageriala?
· Care sunt punctele tari si cele slabe ale echipei manageriale?
· Care sunt indatoririle acesteia?
· Sunt bine definite aceste indatoriri?
· Va functiona aceasta asistenta?
· Care este necesarul curent de personal?
· Care sunt planurile tale pentru angajarea si instruirea personalului?
· Ce salarii, beneficii, concedii vei oferi?
· Ce beneficii, in cazul in care exista, iti poti permite in acest moment?
· Care iti sunt slabiciunile si cum poti sa le compensezi?
· Cine va face parte din echipa manageriala?
· Care sunt punctele tari si cele slabe ale echipei manageriale?
· Care sunt indatoririle acesteia?
· Sunt bine definite aceste indatoriri?
· Va functiona aceasta asistenta?
· Care este necesarul curent de personal?
· Care sunt planurile tale pentru angajarea si instruirea personalului?
· Ce salarii, beneficii, concedii vei oferi?
· Ce beneficii, in cazul in care exista, iti poti permite in acest moment?
Managementul financiar solid este una dintre cele mai
bune cai pentru ca afacerea ta sa ramana profitabila si solvabila. Fiecare pas
facut cu succes in lumea afacerilor depinde de cat de bine vei putea conduce
afacerea din punct de vedere financiar. In fiecare an mii de afaceri cu un
potential ridicat de succes dau faliment din cauza managementului financiar
prost.
Ca proprietar al unei afaceri, va trebui sa identifici
si sa implementezi politici care sa conduca si sa asigure indeplinirea
obligatiilor financiare ce-ti revin. Pentru a-ti conduce finantele cat mai
bine, planifica-ti un buget realist prin determinarea sumei de bani care iti
este necesara pentru deschiderea afacerii (costurile de start) si a sumei
necesare pentru a o pastra (costuri de operare). Primul pas pentru crearea unui
plan financiar il constituie dezvoltarea bugetului de start. Bugetul de start
include acele costuri care sunt necesare o singura data, cum ar fi
echipamentele, depozitele utilitatilor, etc.
Bugetul de start trebuie sa acopere urmatoarele
cheltuieli:
· Personal (costuri de angajare),
· Taxe legale si profesionale,
· Licente si permise,
· Echipament,
· Asigurari,
· Aprovizionare,
· Publicitate si promovare,
· Salarii si prime,
· Contabilitate,
· Venituri,
· Utilitati,
· Cheltuieli neprevazute.
· Taxe legale si profesionale,
· Licente si permise,
· Echipament,
· Asigurari,
· Aprovizionare,
· Publicitate si promovare,
· Salarii si prime,
· Contabilitate,
· Venituri,
· Utilitati,
· Cheltuieli neprevazute.
Un buget operational este pregatit in momentul in care
esti cu adevarat gata sa-ti incepi afacerea. Bugetul operational va reflecta
prioritatile de cheltuire a banilor, costurile la care te astepti si cum esti
pregatit sa faci fata acestor cheltuieli. Bugetul operational trebuie sa
includa de asemenea si banii care vor acoperi primele trei sau sase luni de
operare. El trebuie sa permita urmatoarele cheltuieli:
· Personal,
· Asigurari,
· Chirie,
· Depreciere,
· Plata imprumuturilor,
· Publicitate si promovare,
· Contabilitate,
· Cheltuieli neprevazute,
· Salarii si prime,
· Utilitati,
· Datorii / subscriptii / onorarii,
· Taxe,
· Reparatii.
· Asigurari,
· Chirie,
· Depreciere,
· Plata imprumuturilor,
· Publicitate si promovare,
· Contabilitate,
· Cheltuieli neprevazute,
· Salarii si prime,
· Utilitati,
· Datorii / subscriptii / onorarii,
· Taxe,
· Reparatii.
Sectiunea financiara a planului tau de afaceri trebuie sa cuprinda toate cererile de imprumut pe care le-ai facut, lista cu echipamente si provizii, balanta contabila, analiza financiara, proiectia veniturilor reale (profitul si pierderile prevazute) si cash-flow-ul. Declaratia de venit si previzionare de numerar trebuie sa includa o previziune pe trei ani, detaliata pe luni pentru primul an si pe trimestre pentru urmatorii doi ani.
Sistemul de contabilitate si sistemul de control al
inventarului pe care le vei folosi sunt incluse de obicei tot in aceasta
sectiune a planului de afaceri. Chiar daca iti dezvolti singur sistemele de
inventar si de contabilitate, consulta un specialist in finante, pentru a
intelege fiecare segment si operarea acestora. Un specialist in finante te
poate asista la dezvoltarea acestei parti a planului de afaceri.
Intrebarile pe care trebuie sa le iei in considerare
sunt:
· Ce tip de sistem de contabilitate vei folosi?
· Ce scopuri de vanzari si profituri iti doresti in urmatorul an?
· Ce proiectii financiare va trebui sa incluzi in planul tau de afaceri?
· Ce sistem de inventar vei folosi?
· Ce scopuri de vanzari si profituri iti doresti in urmatorul an?
· Ce proiectii financiare va trebui sa incluzi in planul tau de afaceri?
· Ce sistem de inventar vei folosi?
Planul tau trebuie sa includa explicatia fiecarui
proiect in parte. Cu exceptia cazului in care esti familiarizat cu termenii
financiari, cauta ajutor pentru realizarea cash flow-lui, a declaratiei de
venit si a balantei. Scopul tau nu este sa devii un expert in finante, ci sa
intelegi instrumentele financiare destul de bine pentru a le face folositoare.
Contabilul sau specialistul tau in finante te poate ajuta sa-ti atingi scopul.
Anexe
Concepe
si redacteaza un rezumat scurt si concis al afacerii tale, anezeaza documentele
oficiale, datele de identificare, predictiile financiare si planul tau de
afaceri e bun de prezentat finantatorilor.
|
|
|
|
||
|
Marketing pentru IMM
Sunt
multe definitii date marketingului, dar una dintre ele este cea mai potrivita
pentru contextul de fata.
Marketingul
este procesul de identificare, anticipare si satisfacere a cerintelor
clientului intr-un mod profitabil pentru ambele parti.
Mai
multi autori impartasesc acest punct de vedere, care pune in centrul atentiei
satisfactia clientului si profitul. De luat in seama ca in acest context
profitul nu este privit in sensul sau strict contabil, ci desemneaza
beneficiile, satisfactia ambelor parti: clientul si organizatia.
Filosofia,
conceptul care sta la baza marketingului consta in atingerea scopurilor
oragnizatiei prin intimpinarea nevoilor clientului, satisfacerea lor mai bine
decit competitorii tai.
Peter Druker, un autor de exceptie in gandirea
economica a secolului al XX-lea, spunea la un moment dat: "exista un singur mod in care putem defini scopul organizatiei -
crearea clientului. Daca produsul oferit de organizatie nu are nici macar un
client, atunci nu exista nici un motiv pentru a-si continua existenta".
Managerii
de intreprinderi mici si mijlocii trebuie sa inteleaga foarte bine nevoia de
a-si dezvolta planuri de marketing pentru produsele si serviciile pe care le
ofera. Succesul pe termen lung al unei afaceri consta in mentinerea unui numar
constant de clienti satisfacuti si in continua crestere a acestui numar.
Programele moderne de marketing ii indeamna pe manageri sa-si concentreze
atentia inspre identificarea, satisfacerea si urmarirea continua a nevoilor
clientilor.
Conceptul
de marketing
Conceptul
de marketing depinde de atentia pe care fiecare firma o acorda clientului.
Toate politicile si activitatile companiilor trebuie sa fie indreptate inspre
satisfacerea nevoilor clientului si inspre o politica de vinzari profitabile pe
termen lung si nu inspre una maxima, pe termen scurt, cu potentiale efecte
negative in viitor. Pentru a folosi conceptul de marketing, un IMM trebuie:
1) sa
determine nevoile clientilor (cercetare de marketing);
2) sa-si dezvolte avantajele competitive (strategie de marketing);
3) sa selcteze piata specifica pe care urmeaza sa activeze (marketing targetat);
4) sa determine modul in care va satisface nevoile clientului (mixul de marketing);
5) sa analizeze cit de bine a satisfacut nevoile clientului (evaluarea marketingului).
2) sa-si dezvolte avantajele competitive (strategie de marketing);
3) sa selcteze piata specifica pe care urmeaza sa activeze (marketing targetat);
4) sa determine modul in care va satisface nevoile clientului (mixul de marketing);
5) sa analizeze cit de bine a satisfacut nevoile clientului (evaluarea marketingului).
Cercetarea de marketing
Scopul cercetarii in marketing este de a afla cine
sunt clientii, ce vor ei, unde si cind prefera sa cumpere. Cercetarea de
marketing se poate axa de asemenea pe rezolvarea unor probleme, cum ar fi
extinderea pe piata pentru a acoperi cererile clientilor.
Cercetarea mai cuprinde si identificarea acelor
tendinte ale pietei care pot afecta vinzarile si profitul. Cercetarea de
marketing iti ofera mult mai multa informatie decit la nivelul cunoasterii
obisnuite. Foloseste informatia pentru a determina, de exemplu, cota ta de
piata, eficienta politicii de promovare, reactiile la produsele si serviciile
tale.
Marile companii angajeaza profesionisti pentru a face
cercetare de marketing. Intreprinzatorii mici si mijlocii insa sunt mult mai
aproape de clienti, afla mai repede nevoile, dorintele si obisnuintele lor.
Cercetarea de marketing trebuie sa investigheze patru aspecte: clientul,
nevoile lui, competitia si tendintele pietei.
Mixul
de marketing este oferta de ansamblu a organizatiei pentru client. Mixul de
marketing de baza este adesea numit “cei 4 P”: Produs, Plasament (distributie),
Pret, Promovare. Acestea sunt elementele de baza din armura marketerului, care,
folosite cu indeminare, vor pozitiona organizatia in fruntea concurentei.
Din
punctul de vedere al consumatorului "cei 4P" se transforma in
"cei 4C":
Valoarea produsului pentru Consumator;
Costul de partea consumatorului;
Convenienta pentru consumator, din punct de vedere al plasamentului produsului;
Comunicarea in doua directii, nu doar promovarea.
Valoarea produsului pentru Consumator;
Costul de partea consumatorului;
Convenienta pentru consumator, din punct de vedere al plasamentului produsului;
Comunicarea in doua directii, nu doar promovarea.
Marketingul
pentru servicii
Marketingul
pentru servicii se confrunta cu probleme aparte, datorita caracteristicilor
specifice:
Intangibilitate
- serviciile nu pot fi atinse, “simtite”, ele sunt o experienta;
Inseparabilitatea - productia, distributia si consumarea se desfasoara simultan; cei care produc serviciul contacteaza direct consumatorul;
Variabilitatea - calitatea este variabila, consumatorul tinzind sa masoare calitatea prin pret;
Riscuri - credibilitatea serviciului este mai greu de transmis consumatorului.
Inseparabilitatea - productia, distributia si consumarea se desfasoara simultan; cei care produc serviciul contacteaza direct consumatorul;
Variabilitatea - calitatea este variabila, consumatorul tinzind sa masoare calitatea prin pret;
Riscuri - credibilitatea serviciului este mai greu de transmis consumatorului.
Pentru
a rezolva problemele specifice ale marketingului serviciilor, specialistii au
mai adaugat alti “3 P”:
Personalul - selectia personalului, motivarea acestuia, instruirea in sensul atentiei acordate consumatorului;
Prezenta fizica - decorul, ambianta in care e prezentat serviciul sunt puncte importante;
Procesul - eficienta procesului este ceea ce ofera beneficiile cele mai mari consumatorului. Eficienta poate fi masurata prin performanta atinsa, de exemplu chestionare adresate consumatorilor.
Personalul - selectia personalului, motivarea acestuia, instruirea in sensul atentiei acordate consumatorului;
Prezenta fizica - decorul, ambianta in care e prezentat serviciul sunt puncte importante;
Procesul - eficienta procesului este ceea ce ofera beneficiile cele mai mari consumatorului. Eficienta poate fi masurata prin performanta atinsa, de exemplu chestionare adresate consumatorilor.
Strategia
de marketing
Pasii
unei strategii de marketing
Stabileste
clar misiunea - acesta este firul rosu al intregii strategii. Spune clar ca
organizatia are o politica orientata spre piata, spre satisfacerea cerintelor
consumatorilor.
Cercetarea
de marketing
Rspunde
la intrebarile de baza:
Cine
sunt consumatorii? Ce stii despre nevoile, dorintele, preferintele lor, despre
stilul lor de viata?
Ce beneficii asteapta consumamtorii de la tine? Ce le poti oferi, …la un pret…pe care concurenta nu si-l permite?
In ce fel esti diferit de concurenta? De ce esti diferit?
Ce schimbari aduci? Cum?
Ce beneficii asteapta consumamtorii de la tine? Ce le poti oferi, …la un pret…pe care concurenta nu si-l permite?
In ce fel esti diferit de concurenta? De ce esti diferit?
Ce schimbari aduci? Cum?
Stabileste
obiective strategice
Penetrarea
pietei
Dezvoltarea pietei
Dezvoltarea produsului
Castigarea unor noi piete
Dezvoltarea pietei
Dezvoltarea produsului
Castigarea unor noi piete
Segmentarea
consumatorilor
Considera
consumatorii grupuri de oameni care impartasesc aceleasi nevoi. Deci raspund in
acelasi mod la ele.
Stabileste
planuri de activitati, bugete, programe.
Stabileste
responsabilitati pentru fiecare persoana in parte.
Monitorizeaza
desfasurarea proiectului.
Stabileste
indicatori pentru a masura si controla obiectivele propuse.
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
||
|
|
Lumea
cifrelor apare insa ca fiind foarte incurcata pentru noi, iar contabili sunt
vazuti ca niste zei. Desi consultarea sau angajarea unui contabil este
necesara, un bun manager trebuie sa stie sa obtina de la acesta informatiile
necesare pentru a lua decizii.
Bugetele, balantele contabile,
evaluarile ti se par foarte complicate. Afla ca, de fapt, sunt la
indemana oricui.
|
Introducere in managementul financiar
|
In
prezent, patronii si managerii unor mici intreprinderi trebuie sa invete
macar bazele managementului financiar. Daca astepti ca altcineva din
organizatie sa se ocupe de partea financiara, n-o sa ai parte decat de
probleme. Aptitudinile de baza ale unui manager financiar incep in punctele
critice: gestionarea banilor si contabilitatea, care trebuie sa fie supusa
unor controale financiare pentru a asigura bunul mers al organizatiei.
Managerii
noilor intreprinderi mici si mijlocii trebuie sa invete sa genereze rapoarte
financiare, sa le analizeze si sa inteleaga stadiul in care se afla afacerea
din punct de vedere financiar. Analiza financiara arata situatia reala a
afacerii - vazut in acest fel, managementul financiar este cea mai importanta
parte a managementului. Acest modul te va ajuta sa intelegi practicile de
baza ale managementului financiar si sa iti construesti un sistem de practici
absolut necesare pentru sanatatea afacerii tale.
Cuprins
Inceputul
1. Angajarea unui contabil (daca
e nevoie)
2. Achizitionarea unui soft de contabilitate 3. Angajarea unui consultant bancar
Activitati
critice in managementul financiar
I. Inceputul
Daca
nu ai prea multa experienta in ceea ce priveste managementul financiar,
atunci ar trebui sa angajezi pentru inceput un contabil. El te va ajuta sa
pui pe picioare un sistem de evidenta contabila, va emite rapoarte financiare
si va face niste analize. Dar nu te astepta ca acest contabil sa preia
intreaga responsabilitate pentru managementul financiar. El te va ajuta sa
realizezi acel sistem de evidenta, dar tu va trebuie sa-l duci mai departe,
si asta in masura in care vei putea sa intelegi datele financiare pentru a
lua cele mai bune decizii de management.
Ia in
considerare posibilitatea achizitionarii unui soft de contabilitate ca pe o
solutie foarte buna pentru afacerea ta! Exista multe softuri de contabilitate
care iti pot facilita gestionarea unui sistem de evidenta financiara. Aceste
softuri realizeaza automat balante contabile, emit si analizeaza rapoartele
financiare. Mai mult decat atat, reduc considerabil timpul acordat gestiunii
contabile. Nu uita ca trebuie sa ai macar o intelegere de baza a procesului
contabil, in special conturile cu care operezi. Trebuie sa intelegi
rapoartele financiare; un soft nu poate sa faca asta in locul tau!
In
mod sigur va trebui sa-ti deschizi un cont in banca pentru a incepe afacerea.
Si cum esti la inceput si nu ai prea multi bani, nu ti-ai dori sa platesti
prea multe taxe. Intrebarea care apare este: care e cea mai buna banca pentru
afacerea mea? Va trebui sa afli pachetele de servicii ale bancilor importante
cu sucursale in orasul tau, sa le compari si sa alegi (pentru adresele de web
sau de e-mail ale catorva dintre aceste banci, vezi Resurse financiare - surse de
creditare).
II. Activitati critice in managementului financiar Multi intreprinzatori isi conduc afacerea fara a avea o viziune unitara asupra ei. In incercarea lor de a supravietui de la saptamana la saptamana sau de la luna la luna, ei omit un instrument foarte important - bugetul. Ai plecat vreodata intr-o calatorie fara sa te gandesti ce vei avea nevoie pe drum, cum vei transporta totul, etc.? Nu. Ei bine, la fel e si in afaceri - un buget e ca o harta care te ajuta sa mergi pe drumul cel bun.
In
cadrul afacerilor mici si mijlocii, un buget te ajuta sa vezi toate aspectele
planului tau de afaceri. Vei avea o imagine financiara a firmei si vei putea
realiza un plan de afaceri realist si tangibil.
In momentul in care vei fi definitivat bugetul, vei avea la indemana cel mai util instrument managerial, care te va ajuta sa urmaresti luna de luna progresul afacerii tale.
La ce
iti foloseste un buget?
Bugetul
este transpunerea in cifre a planului tau de afaceri. In forma lui cea mai
simpla, bugetul este o previzionare a veniturilor si cheltuielilor. Inca de
la inceput bugetul te va ajuta sa justifici fiecare activitate planuita
pentru o perioada determinata. Daca stii ce costuri vei avea pentru fiecare
din activitatile tale, vei putea preveni orice problema financiara.
La
sfarsitul perioadei bugetate trebuie sa compari obiectivele propuse cu
rezultatele concrete. Transforma aceasta activitate intr-un obicei in firma
ta. Nu trebuie sa fie ceva foarte elaborat; e nevoie doar de o simpla
comparatie, pe care apoi o vei analiza. Va trebui sa gasesti cauzele care au
dus, de exemplu, la cheltuieli mai mari decat cele previzionate si sa le
eviti pe viitor.
Pentru
a determina daca scopul propus este tangibil, va trebui sa-ti previzionezi
costurile fixe si costurile variabile. Luand in considerare cele trei
elemente - profitul previzionat, costurile fixe si costurile variabile - vei
putea determina nivelul venitului asteptat. Cele mai multe afaceri incep
printr-o previzionare a profitului si chiar printr-o previzionare a
vanzarilor.
In
realizarea bugetului, adu-ti aminte ca fara informatie sigura, bugetarea se
face pe ghicite. Daca nu ai mai facut un buget pana acum, nu ezita sa
consulti un contabil sau un grup de discutii on-line (vezi si Internet pentru afaceri)
Ce
sunt banii lichizi?
Banii
gheata sunt banii pe care ii ai in banca sau in firma. Ai mereu nevoie de
bani lichizi: pentru a plati salariile, chiria, taxele. Un profit mare nu
inseamna ca ai mai multi bani lichizi. O lectie pe care toti antreprenorii
trebuie sa o invete este diferenta dintre bani lichizi si profit. Profitul
reprezinta acei bani pe care te astepti sa ii ai daca toti clientii platesc
la timp si daca ti-ai impartit corect costurile pentru perioada respectiva.
Banii lichizi sunt acei bani pe care trebuie sa-i ai mereu pentru a tine
afacerea pe picioare, timp in care te ocupi de aducerea profitului. Pe termen
lung, profitul unei firme poate fi foarte mic daca banii lichizi nu au un
nivel pozitiv. Nu poti cheltui profit, cheltuiesti bani!
Ce este cash-flow-ul (previziunea de numerar)?
Cash-flow-ul
se refera pur si simplu la intrarile si iesirile de bani in cadrul firmei
tale pe o perioada determinata de timp. Gestionarea acestor intrari si iesiri
de bani lichizi reprezinta una din principalele sarcini ale unui
intreprinzator. Iesirile de bani sunt masurate prin chitantele pe care le
scrii atunci sand platesti salariile, chiria si creditorii. Intrarile sunt
acei bani pe care ii primesti de la clienti, debitori si investitori.
Cash-flow-ul
pozitiv
Daca
banii care intra in firma sunt mai multi decat cei care ies, firma are un
cash-flow pozitiv. Cash-flow-ul pozitiv este un lucru foarte bun pentru firma
si singura grija e de a gestiona banii in plus! Precum sanatatea, te
ingrijoreaza cash-flow-ul pozitiv doar atunci cand nu-l ai.
Cash-flow-ul
negativ
Atunci
cand banii care ies din firma sunt mai multi decat cei care intra se cheama
ca ai un cash-flow negativ. Cash-flow-ul negativ poate fi cauzat - de exemplu
- de necolectarea la timp a banilor de la clienti. Trebuie gasite solutii
rapide pentru a evita intrarea firmei in incapacitate de plata.
Componentele
cash-flow-ului
Cash-flow-ul
are, in mod normal, trei componente:
1. Cash-flow-ul
operational
Cash-flow-ul
operational este cel generat de operatiuni interne. Sunt banii proveniti din
vanzarea produsului sau serviciului firmei tale. Acesta este cea mai
importanta sursa de venit si pentru ca este generata intern, inseamna ca ai
si control asupra ei.
2.
Cash-flow-ul de investitii
Acestia
sunt banii generati intern, dar din activitati non-operationale. Cash-flow-ul
de investitii include baniii investiti in echipament, in mijloacele fixe.
Aceste investitii reprezinta profitul tau pe temen lung.
3.
Cash-flow-ul financiar
Acestia
sunt banii proveniti din surse externe: debitori, investitori, actionari.
Acorzi un imprumut, platesti un imprumut, platesti dividente si toate aceste
activitati trebuie trecute in cash-flow-ul financiar.
Gestionarea
eficienta a cash-flow-ului
Pentru
a evita sa scoti bani din buzunar cind apare o factura neasteptata, trebuie
sa gestionezi eficient cash-flow-ul. Acest lucru presupune:
- Sa
stii cind, de unde si cum apar nevoile de bani lichizi
- Sa stii care sunt cele mai bune surse de obtinere a banilor in cazul unor nevoi aditionale de bani lichizi - Sa fii pregatit sa intimpini aceste nevoi si sa pastrezi relatii bune cu banca si ceilalti creditori.
Primul
lucru pe care trebuie sa-l faci pentru a evita o criza financiara este o
previzionare de numerar. Un antreprenor inteligent stie ca previziunile de
numerar se fac atat pe termen scurt (saptamanal, lunar) pentru a gestiona
eficient banii zi de zi, cat si pe termen lung (anual, pe 3-5 ani) pentru a
putea elabora strategia firmei.
|
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu