,,VERSURILE DE AUR" ale lui Pitagora
,,Cinsteste inainte de toate pe Zeii nemuritori,
in ordinea ce le-a fost randuita de Lege.
in ordinea ce le-a fost randuita de Lege.
Respecta juramantul.
Cinsteste apoi pe Eroii glorificati.
Cinsteste apoi pe Eroii glorificati.
Cinsteste pe geniile pamantesti,
implinind tot ce este hotarat de lege.
implinind tot ce este hotarat de lege.
Cinsteste pe tatal tau, pe mama ta
si pe rudele ce-ti sunt apropiate.
si pe rudele ce-ti sunt apropiate.
Dintre ceilalti oameni, fa-ti prieten pe cel incununat de virtute.
Supune-te intotdeauna in fata vorbelor
blande si a faptelor folositoare.
blande si a faptelor folositoare.
Nicicand sa nu-ti urasti prietenul pentru o gresala da nimic,
atat cat poti; caci posibilul vecin e cu necesitatea.
Afla ca toate acestea sunt astfel,
si invata sa biruiesti cele ce urmeaza:
si invata sa biruiesti cele ce urmeaza:
mai intai lacomia pantecului, apoi lenevia, luxul si mania.
Nu savarsi nicand vreo fapta de care sa te rusinezi, nici fata de un altul,
nici fata de tine. Si, mai ales, respecta-te pe tine insuti.
nici fata de tine. Si, mai ales, respecta-te pe tine insuti.
Fa apoi dreptatea cu fapta si cuvantul.
Nu te purta in nici-o imprejurare fara sa gandesti.
Ci aminteste-ti ca omul sortit e ca sa moara;
si afla ca averea asa cum se castiga, la fel se risipeste.
Cat priveste necazurile indurate de oameni din pricina Destinului potrivnic,
primeste-le ca si cand li s-ar cuveni;
indura-le rabdator si nu te-mpotrivi.
indura-le rabdator si nu te-mpotrivi.
Cauta sa le inlaturi, pe cat iti va sta in putinta.
Dar cugeta temeinic la aceasta:
Dar cugeta temeinic la aceasta:
ca, pe cei buni, Soarta ii pazaeste de multe din aceste nenorociri.
Multe vorbe, bune sau rautacioase,
ies din gura oamenilor;
ies din gura oamenilor;
nu le-arata prea multa pretuire, dar nici nu le-nfiera.
Chiar lucruri mincinoase de auzi,
indura cu rabdare si blandete.
indura cu rabdare si blandete.
Ia seama-n orice imprejurare la cele ce-ti voi spune:
Ca nimeni, niciodata, prin vorbe sau prin fapte, sa nu poata
sa te impinga sa spui sau sa savarsesti ceva nefolositor pentru tine.
Cugeta inainte de a faptui, ca nu cumva sa te porti nesabuit,
caci numai omul pacatos spune sau face lucruri nesocotite.
Nu savarsi nimic din cele ce nu stii; ci invata
tot ce se cuvine sa stii, si viata fericita iti va fi.
Ingrijeste-te de sanatatea trupului tau,
dar da-i cu masura bautura, mancarea si miscarea,
si numesc masura ceea ce nicicand nu te va stanjeni.
Deprindeite cu o viata curata si simpla;
si pazeste-te sa faci ceea ce trezeste ranchiuna.
Nu cheltui fara rost, ca cei ce nu stiu in ce sta binele.
Dar nici ni fi zgarcit; dreapta masura e cea mai buna-n toate.
Nu-ti lua drept indatoriri ceva ce ti-ar putea dauna, si mai ales cugeta inainte de a trece la fapte.
Nu lasa ca dulcele somn sa-ti inchida ploapele,
mai inainte de a te-intreba astfel despre faptele tale de peste zi:
Cu ce-am gresit? Ce am facut? Ce n-am facut din ce se cuvenea sa fac?
Incepe cu prima si mediteaza apoi asupra celorlalte. Si apoi,
daca socoti ca ai gresit, necajeste-te;
iar daca ai facut bine, bucura-te.
iar daca ai facut bine, bucura-te.
Straduieste-te sa pui in practica aceste percepte, mediteaza asupra lor;
da-le toata dragostea ta,
da-le toata dragostea ta,
si ele te vor pune pe calea virtutii divine.
ma jur pe cel ce ne-a sadit in suflet sacra Tetrada,
izvorul Naturii al carei curs e vesnic.
Dar nu incepe o lucrare mai inainte
de a-i ruga pe Zei sa ti-o desavarseasca.
de a-i ruga pe Zei sa ti-o desavarseasca.
Cand toate aceste percepte iti vor fi bine cunoscute,
vei intelege alcatuirea Zeilor Nemuritori si a oamenilor muritori, vei afla
pana la ce punct lucrurile se despart
si pana la ce punct ele se unesc.
si pana la ce punct ele se unesc.
Vei mai cunoaste, dupa Dreptate, ca Natura
este asemanatoare siesi,
este asemanatoare siesi,
incat nu vei mai nadajdui ce nu e de nadajduit, si nimic nu iti va fi ascuns.
Vei mai sti ca oamenii isi atrag relele
prin propria si libera lor alegere,
prin propria si libera lor alegere,
nefericitii; ei nu stiu nici sa vada, nici sa auda adevaratele bunuri ce langa ei se afla.
Putini sunt cei ce-au invatat sa scape de suferintele lor.
Asta este soarta ce tulbura mintea muritorilor. Ca niste cilindri,
ei se rostogolesc incoace si incolo, impovarati de rele fara numar.
Caci, sadita in ei, necrutatoarea Vrajba ii urmareste si-n somn, fara ca ei sa-si dea seama;
si ei n-ar trebui s-o starnesca, ci mai degraba sa o alunge neintarziat.
O, Zeus, tatal nostru, vei izbavi pe oameni de nesfarsitele necazuri ce ii coplesesc,
de le-ai arata tuturora Geniul de care se servesc!
Dar tu, fa-ti curaj, caci prea bine stii ca neamul omenesc este divin,
si ca Natura sacra ii dezvaluie deschis toate tainele.
Iar de se va-ndura sa ti le infatisze si tie,
vei ajunge la tinta de care ti-am vorbit;
vei ajunge la tinta de care ti-am vorbit;
caci lecuindu-ti sufletul, il vei izbavi de toata suferinta.
Dar infraneaza-te de la alimentele despre care ti-am vorbit, folosindu-ti judecata
Ia tot ce ti-ar fi de folos pentru purificarea si eliberarea sufletului. Mediteaza asupra fiecarui lucru,
lasandu-te condus de Inteligenta desavarsita in inalt
Iar dupa ce, parasindu-ti trupul, te vei inalta in liberul eter,
vei fi precum un zeu: nemuritor, etern, de-a pururi biruitor al mortii.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu