Un articol superb care m-a facut sa tresar .....
Cred ca merita sa-l citeasca citi mai multi ......de aceia in continuare vi-l prezint ...
Articol preluat din gimpele.ro
Aerondina lenticulara este un prototip de
farfurie zburatoare proiectat de Henri Coanda. La sfarsitul
anului 1999, o echipa de specialisti din cadrul Muzeului Aviatiei din Capitala a
gasit printre documentele lui Coanda un proiect de farfurie zburatoare. Pe
documente scria „Top secret“ si se pare ca au apartinut
Fortelor Aeriene ale Statelor Unite.
Conceptul a luat nastere ca urmare a dorintei
inginerului de realiza un aparat de zbor
sigur si ieftin , fara piese care sa
se poata desprinde. El si-a imaginat un sistem de propulsie
bazat pe efectul Coanda.
Aparatul are propulsie neconventionala, are o
forma de lentila si dispune in jurul coroanei de mai multe fante prin care ies
jeturi ce formeaza un strat de gaze care imprima miscare ansamblului. Directia
gazului determina miscari ascensionale sau de translatie. Aerodina are
un sistem de vaporizare a hidrocarburilor aduse sub presiune.
Vaporii formati ies din galeriile cu forme
speciale si se aprind, prin antrenarea unui praf de acid nitric.
Primul prototip de aerodina
lenticulara a zburat experimental la Paris in anul 1932. Aparatul,
cuplat la reteaua de gaze, s-a ridicat pana in tavanul incaperii si a stat acolo
pana s-a intrerupt alimentarea.
Din 1932 si pana in 1956 au mai
avut loc experimente, insa din cauza dezinteresului finantatorilor acestea nu au
putut evolua pe masura asteptarilor. In 1956, Henri Coanda a
prezentat public doua brevete de aerodine lenticulare fara piese
mecanice in miscare, propulsate pe verticala de puterea aburului si
avand la baza ejectoare ce functionau tot pe principiul reactiei.
Randamentul mai slab fata de dispozitivele cu
elice era compensat de siguranta zborului si de costurile reduse de constructie
si exploatare.
Conceptele lui Coanda au intrat in
vizorul Statelor Unite, iar la inceputul anilor ’60 inginerul roman a
obtinut mai multe contracte cu fortele aeriene ale S.U.A. (US Air Force), in
urma carora au fost dezvoltate doua proiecte de aerodine calculate
pentru a ridica un om.
“U.S Air Force” si concernul
“Diamond” l-au angajat pe Coanda sa realizeze un aparat militar exceptional, la
care acesta a lucrat din anul 1945 pana in 1969.
Coanda testa aerondinele prin aplicarea efectului fizic ce-i poarta numele, in Canada. Aceste experiente l-au prins chiar in perioada declansarii celui de-al Doilea Razboi Mondial.
Coanda testa aerondinele prin aplicarea efectului fizic ce-i poarta numele, in Canada. Aceste experiente l-au prins chiar in perioada declansarii celui de-al Doilea Razboi Mondial.
Perioada coincide exact cu cea in care au aparut
“Obiectele Zburatoare Necunoscute” – OZN, un concept ce a
intrigat milioane de oameni.
Evident, incercarile echipei lui Coanda erau
marcate de o discretie absoluta.
Stabilit in Romania, dupa decenii de emigratie,
Coanda a continuat sa lucreze la perfectionarea aerodinei. El a realizat
proiectul unui aparat zburator cu un fuselaj cilindric care cuprindea patru
aerodine propulsoare.
Aceste aerodine urmau sa fie fabricate la
Bucuresti, intr-o noua intreprindere industriala denumita “Turbomecanica”.
Din pacate, in 1972, Henri Coanda a murit la
Bucuresti, iar proiectele sale au in stadiul experimentelor.
sursa :http://www.ghimpele.ro/2012/02/minunile-stiintei-ep-4-aerodina-lenticulara/
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu